Bokbloggsjerka – Deckare och korrektur

jerka11Först kopplade jag inte alls varför veckans bokbloggsjerka bestod av två helt olika frågor, men när jag läste hela inlägget från Annika förstod jag bättre. Frågorna lyder nämligen: Hur ser din syn på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrekturlästa böcker?

Jag läste väldigt mycket deckare när jag var yngre, typ ung vuxen åldern och förknippar därför genren mycket med den tiden av mitt liv. Jag kan fortfarande känna att jag blir riktigt sugen på att krypa upp med en bra deckare någon gång. Brukade älska Elizabeth George och Minette Walters till exempel. Tror det är några år nu sedan jag sista läste en riktig deckare, tyvärr så kände jag att den var alldeles för förutsägbar och av någon anledning har jag fått för mig att alla deckare är det nu för tiden. Säker inte alls sant. Men det blir ändå väldigt lite deckar läsning här. Sedan så tycker jag väl inte att det är så roligt att läsa om samma poliser om och om igen, vilket är vanligt i deckare.

Dåligt korrekturlästa böcker är absolut ingenting jag förknippar med deckargenren. Men jag stör mig fruktansvärt mycket på stavfel, rader som bryts på fel ställe etc. Finns ett förlag som jag inte tänker nämna namnet på men de ger ut en väldigt känd författare som är så långt från deckargenren man kan komma och i deras böcker hittar jag alltid många många korrekturfel som är väldigt störande för läsningen. Som ett felstavat ord redan på första sidan, sådant får bara inte hända.

Håller för övrigt på att läsa korrektur på min egen bok för sisådär tredje gången nu och kan ju bara konstatera att man inte får bort alla fel i en bok på en genomläsning.

14 kommentarer på “Bokbloggsjerka – Deckare och korrektur

  1. Mia Eggimann skriver:

    Jag stör mig inte på några stavfel hit eller dit, är boken bra så.

  2. snnlindahl skriver:

    Jag vet inte om deckare är sämre korrlästa, men jag tycker det finns en hel del polisdeckarmanus som är uppenbart tomma på idéer och som är så fulla med urgamla floskler att jag misstänker att förlagen bara släpper igenom dem för att deckare är lättsålt just nu. Trist! Och då blir det också svårare att köpa deckare för det finns ingen garanti att de är bra längre.

  3. Carro skriver:

    Jag gillar återkommande karaktärer, oftast, så kanske därför jag gärna plockar upp en deckare där man vet vad man får 🙂

  4. Monika skriver:

    De värsta exemplen på dålig korrekturläsning har nog varit när en av karaktärerna plötsligt byter namn. Och sedan byter tillbaka igen. Hur ska jag som läsare reda ut det?

  5. [Anna] skriver:

    Något stav fel här och där går ju att leva med men det finns en gräns! Korrekturläsning måste vara grymt svårt.

  6. Lottens Bokblogg skriver:

    Just korrläsningen ligger ju mycket hos förlagen men tyvärr har jag själv en tendens att förknippa det med vissa författare.

  7. jag kan tänka mig att det tar några genomläsningar innan man hittat allt som kanske behöver putsas 🙂

  8. ladywindermere83 skriver:

    Irriterar mig inte så värst på stavfel. Upptäcker helt ärligt inte speciellt många, troligen för att jag läser ganska snabbt och lite småskummande… 🙂

  9. Lena skriver:

    Jag tycker inte att det är så vanligt med dåligt korrekturlästa böcker!

  10. Knepigt det där med att läsa korrektur. Det är som om man inte ser felen. När jag läser egna texter vet jag ju vad det ska stå och det är det jag läser, inte det som det verkligen står.

  11. Fick en överdos av deckare när det blev för mycket vältrande i mord och tortyr på kort tid. Sedan dess har jag tappat sugen lite. Det blir en och annan, men jag fängslas inte som förr.

  12. C.R.M. Nilsson skriver:

    Ett problem för mig rörande deckargenren är nog att det ofta blir långa serier. Liksom dig läste jag mycket Elizabeth George när jag var yngre, men trots att jag gillade böckerna tappade jag suget på att fortsätta läsa serien. Den blev lite för lång.

  13. Funderskan skriver:

    Nej, det är väl knappast lätt att korrläsa. Det finns nog alltid fel som hittats, trots att man tycker att man varit noga!

  14. Freja skriver:

    Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Jag gillar att de ofta har samhällskritik invävda i sig, det ger en bild av tidsandan. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg som kan förstöra hela läsglädjen trots en bra intrig! Jag har inte läst ”50 nyanser av…” men bläddrade i en kollegas bok, och på bara några sidor var det flera stavfel, syftningsfel och grammatiska fel. Jag hade aldrig klarat att läsa en sån bok!

Lämna en kommentar