Jellicoe Road av Melina Marchetta

Jellicoe-roadJag har hört en hel del positiva kommentarer om Melina Marchettas Jellicoe Road och så här efter att jag själv läst den måste jag säga att jag inte förstår varför folk verkar älska den så mycket.

Boken handlar om Taylor Markham som blev lämnad av sin mamma utanför ett 7-eleven när hon var liten. Där blir hon upplockad av den unga kvinnan Hannah och växer upp hos henne. När boken börjar går Taylor på internatskolan i närheten av Jellicoe Road. Stämningen på skolan är spänd, snart kommer kadetterna från en närliggande militärskola att slå läger för sina övningar i närheten och ett krig kommer bryta ut om territorium mellan de två skolorna.

Kanske är det mitt dystopi-förenade sinne som gör att jag har svårt för att ta till mig Jellicoe Road. För jag förstår till en början inte om kriget är på blodigt allvar eller inte. Vi får veta att det är ett krig som bryter ut vid samma tid varje år och att det är territorium de kämpar om. Om det nu inte är blodigt allvar, tänker jag, varför väntar Taylor och de andra eleverna inte bara ut kadetternas övningar då? De kommer ju ge sig av tillbaka till sin militärskola ändå när de är över? Jag funderar över detta ungefär halva boken eller så, tills kriget helt plötsligt inte verkar spela någon roll för någon längre utan alla blir plötsligt vänner. Och jag blir väldigt förvirrad.

En annan sak jag hade svårt för var att det var så väldigt mycket enstaka händelser som hänt tidigare, och som bara förklarades lite diffust. Först var det Hannah manuskript om en bilolycka och dess efterspel och om försvunna personer och så vidare. Sedan var det även Taylors lilla utflykt några år tidigare där hon sprang på en av kadetterna.  Och så springer det en seriemördare runt i trakten med, men han verkar det heller aldrig riktigt hända något med förutom att det spekuleras i vem han är.

Översättningen störde mig också vid flera tillfällen. Kanske hade boken varit bättre på engelska? Jag har svårt för när typiskt engelska fraser översätts direkt till svenska och vi får meningar som ”skiten kommer träffa fläkten”.

Ja, kort sagt, denna bok imponerade inte på mig. Sammanfattningsvis tyckte jag handlingen gick ungefär såhär: Nu krigar vi mot varandra, nu är vi plötsligt vänner och nu är vi jättekära och kan inte leva utan varandra och får veta allt som alla har dolt för Taylor hela hennes liv. Slut.

4 comments on “Jellicoe Road av Melina Marchetta

  1. Carro skriver:

    Den här har stått i min bokhylla väldigt länge nu, det är inte det att jag inte vill läsa den för det vill jag verkligen! Men det tycks alltid komma andra böcker i vägen..

  2. Maria skriver:

    Jag läste Jellicoe road för ett tag sen och i vissa avseenden fattade jag hyllningskören (språket var suveränt) men i vissa avseenden var jag inte alls särskilt entusiastisk. Att 17-åringar skulle ägna så mycket energi på att leka krig tyckte jag inte verkade särskilt troligt och seriemördarspåret gillade jag inte alls. För att nämna ett par exempel.

  3. Ja, jag uppfattade den här boken ungefär som du! Snark!😉

Kommentera

