Bokbloggsjerka: Slå på käften.

I veckans jerka ställs frågan Vilken karaktär och/eller författare skulle du vilja slå på käften alternativt ge en kram?

Jag väljer att slå någon på käften här, för jag har varit på taskigt humör hela dagen.

Tänker direkt på två karaktärer ur Tom Rachmans De imperfekta. Ett kapitel handlar om den unge utrikeskorrespondenten Winston som är ute på sitt första utlandsuppdrag. Där träffar han den garvade reportern Snyder som inte verkar göra så mycket annat än att skryta och snylta på alla möjliga vis. Och allra helst av Winston som är alldeles för naiv för att säga emot. Mest är det Snyder jag vill slå på käften för att han är så frustrerande egoistisk och uppför sig som om alla borde vara imponerade av honom. Men Winston skulle jag nog också kunna tänka mig att ge en smäll så att han vaknar upp och inser att han blir utnyttjad.

8 kommentarer på “Bokbloggsjerka: Slå på käften.

  1. Det låter som två irriterande karaktärer!

  2. Jag gillar mest att dela ut kramar. Men på något sätt är det de som förtjänar käftsmällarna som jag minns bäst.

  3. Sanna skriver:

    Jag har också smällarna närmre till hands än kramarna… Ibland vill man verkligen skaka om en karaktär så hen skärper sig!

  4. Monika skriver:

    Jag tycker det är ofta jag blir irriterad på en en karaktär, men det är lite jobbigt att komma ihåg dem 🙂

  5. bokdamen skriver:

    Har kommit på fler som förtjänar en smäll i efterhand när jag fått tänka till….blev lite nyfiken på karaktärerna/boken som du nämner…. 😉

  6. Liselotte skriver:

    Tänk att det finns så många irriterande karaktärer! Du verkar ha hittat två som kan behöva varsin smäll 🙂

  7. Egoistiska karaktärer står högt på min slå till lista också 😉

  8. Freja skriver:

    Jag har inte läst den, men jag litar helt på ditt omdöme!

Lämna en kommentar