De imperfekta av Tom Rachman

Tom Rachmans De imperfekta (org. The Imperfectionists) är en bok fylld av berättelser. Själva ramverket för dessa berättelser är en internationell tidnings uppgång och fall. Den ständiga jakten på nyheter, att vara först. Gårdagen som är gamlare än gatan efter tryck. Rubriker som balanserar mellan det löjliga och det briljanta.

Till en början är det bara lösa berättelser. En gammal man som inte hänger med i teknikens utveckling och som halvhjärtat försöker plagiera någon annans nyheter för att få ihop pengar till hyran. En annan som får in sitt levebröd genom att skriva dödsrunor men får sitt liv omkullkastat när tragedin slår till och döden inte längre är en text i notisstorlek.

Några av berättelserna sticker ut, det finns något i dem som jag gillar, eller hatar. Jag blir berörd, upprörd, ledsen. Inte glad? Faktiskt inte. Det är ett gäng sorliga personer som Rachman har samlat ihop, men de berör.

Jag fastnar särskilt för berättelsen om den oerfarne journalisten Winston Cheung som hamnat i Kairo i hopp om att få jobb på tidningen. Det går att reletera till honom. Vilsen i en värld där alla tycks mer erfarna och vet vad som ska göras. Med modet i högsta högg har han gett sig av från sin trygga tillvaro för att följa sina drömmar. Bara för att låta Rich Snyder, korrespondenten som har sitt huvud alldeles för långt uppkört i en annan kroppsdel, köra över honom totalt. Sällan har en karaktär fått mig att gnissla tänder så som Rich Snyder. Men finns det verkligen sådana människor? Är han en realistisk karaktär, kan jag inte hjälpa att undra. I vilket  fall som helst så vill jag strypa honom.

Ornella de Monterecchis historia fascinerar mig också. Läsaren som läser tidningen som man läser en bok och fortfarande försöker ta sig igenom 1990-talets händelser. Tills hon tar sig fram till den där ödesdigra dagen, 24 april 1994, dagen hon helst vill glömma och inte kan hitta när hon väl kommer fram till den.

Tidningen är de anställda. Vad händer med dem när det tryckta mediet dör ut? När ingen längre vill betala för nyheter de kan läsa gratis på internet.

För mig faller Rachmans bok på sista kapitlet. Det blir för upprörande på något sätt (kanske för att jag är djurvän). Tidningens fall visste vi skulle komma. Men det andra? Jag vet inte riktigt. Det känns som att Rachman gav mig ett pussel och jag tyckte att några av bitarna var vackra och intressanta, men det känns som att det fattas några bitar, jag får inte allt att gå ihop till en helhet. Någon av människorna jag lärt känna har gjort något fruktansvärt, men jag får aldrig veta vem. Därför har jag svårt för att känna något för dem när tidningen rycks bort ur deras liv.

 

2 comments on “De imperfekta av Tom Rachman

  1. […] De imperfekta av Tom Rachman. Berättar om livet på en internationell tidningsredaktion i Italien. Boken […]

  2. […] direkt på två karaktärer ur Tom Rachmans De imperfekta. Ett kapitel handlar om den unge utrikeskorrespondenten Winston som är ute på sitt första […]

Kommentera

