Bokbloggsjerka: Ultimata lässtunden

Hur ser den ultimata lässtunden ut för dig? är frågan som ställs i veckans bokbloggsjerka.

När jag var liten, eller yngre, sisådär 16+, så älskade jag att sitta uppkurad i en gammal läderfåtölj som jag hade i mitt gamla flickrum. Speciellt under julloven. Det var något speciellt att sitta i den där fåtöljen om kvällarna och dricka te och läsa en spännande bok.

Jag var även ute på en hel del charterresor med familjen när jag var yngre, och då var stunden efter man kom hem från stranden helig och avsatt till att ligga i hotellsängen och läsa. Kvällarna brukade jag även tillbringa på balkongen med en bok.

Jag har nog aldrig riktigt lyckats få tag i liknande stunder senare i livet. Kanske blir lässtunderna lite bättre när de blir en liten avkoppling från de människor man ständigt har runtomkring sig. Det är något som är otroligt skönt med att kunna gå in i sin egna lilla sfär ett tag och inte behöva vara social. Bor man själv har man inte kvar det där, då blir kanske läsningen lite mindre speciell? Något som man gör för att det är roligt och man gillar boken, men den där lässtunden blir inte riktigt lika helig.

12 kommentarer på “Bokbloggsjerka: Ultimata lässtunden

  1. Monika skriver:

    Ja, läsning är ju en flykt, litegrann.

  2. Ewa Klingberg skriver:

    Heliga lässtunder är underbara diamanter i vardagen.

  3. Mia Eggimann skriver:

    När jag var liten läste jag på nätterna det orkar jag inte längre
    Mia

  4. Sara Pepparkaka skriver:

    Fåtoljen lät som en fin plats.

  5. Den där stunden i fåtöljen lät väldigt fin 🙂

  6. Carro skriver:

    Nej, lässtunden blir nog verkligen helig när man vet att man är helt ensam hemma och vet att man inte kan bli störd…..det är ljuvligt! 🙂

  7. Gittan skriver:

    Håller inte med dig. Det blir det man gör det till. Lässtunder kan vara speciella även om man bor själv – mina är det 🙂

  8. bloggbohemen skriver:

    Jag har också rätt sällan en ultimat lässtund som är så där magisk som den kunde vara i barndomen. Men så är ju livet som vuxen lite annorlunda. Trött när man kommer hem från jobbet, måsten och borde och sådant. Jag har inga barn så jag kan i princip läsa när jag vill eftersom min sambo aldrig skulle hindra mig och då blir det kanske inte lika heligt med läsningen. Den blir bara en del av vardagen. En väldigt viktig del av vardagen.

  9. Lena skriver:

    Det är så skönt när man hittar den där alldeles speciella lässtunden som ger glädje och avkoppling.

  10. C.R.M. Nilsson skriver:

    När du skrev om den där läderfåtöljen, påminde du mig om hur jag brukade sitta i mina morföräldrars sammetsfåtölj och trängas med en stor hund medan jag läste. Det kan jag sakna.

  11. Freja skriver:

    Jag läser mycket när jag reser, har inga problem alls med väntan på flygplatser och annat, det är en särskild känsla att gå in i en bok och komma bort från alla andra…

  12. Carro skriver:

    Det där med charterresor känner jag definitivt igen! 🙂

Lämna en kommentar