Hjälp! Bibliotek i populärkulturen

Hej allihop. Tänkte be om lite hjälp med detta inlägget. Det är nämligen så att jag ska skriva en essä om några veckor för skolan. Jag har tänkt att mitt ämne ska vara ”bibliotek i populärkulturen”. Tar tacksamt emot förslag på sådana bibliotek. Alltså, om du vet någon film eller kanske tv-serie, bok etc där ett bibliotek figurerar på något sätt. Citat angående bibliotek tas även det tacksamt emot.

Vad jag har spånat fram än så länge själv är biblioteket i Buffy the Vampire Slayer, Breakfast Club biblioteket, Shawshank Redemption biblioteket. Och tja, that’s it. Så alla ideér är välkomna!

6 comments on “Hjälp! Bibliotek i populärkulturen

  1. Carro skriver:

    Vilket roligt ämne🙂
    Det jag direkt kommer att tänka på är biblioteket i Beautiful creatures, både i filmen och i boken, just för att det inte var så länge sedan jag läste den. Det anses ju vara templet för de som inte är kristna i den lilla staden😉

  2. C.R.M. Nilsson skriver:

    I både Kafka på stranden och Hard-Boiled Wonderland and the End of the World av Haruki Murakami är bibliotek väldigt centrala för handlingen. Jag tänkte ytterligare på något, men jag kan inte komma på vad det var…

    Lite mindre seriöst: The Librarian-filmerna. Mer seriöst: biblioteket i Skönheten och Odjuret.

    Jag får återkomma om jag kommer på vad det jag glömde var.

    • fiberglasodin skriver:

      Tack för tipsen! Skönheten och Odjuret biblioteket slog mig också. Får spåna vidare på det.

      Och nu önskar jag att jag hade läst Haruki Murakamis böcker, som jag alltid tänkt att jag ska göra. Låter ju helt klart intressanta för detta ämnet. Librarian-filmerna, hm, ja, har ju lyckats undvika att se dem än så länge. Men kanske är läge? :p

  3. Marika skriver:

    Skolbiblioteket i Harry Potter-böckerna kanske passar in?

Kommentera

