Jane Eyre

janeeyreCharlotte Brontës Jane Eyre är en bok som jag länge velat läsa. Jag såg en teateruppsättning av boken en gång i tiden, och älskade den. Såg BBCs filmatisering av den för några år sedan och tyckte den var riktigt bra också. Kanske var det därför jag blev lite besviken på boken. För både teateruppsättningen och filmen lade stor vikt till spänningen i berättelsen, och var nästan på gränsen till att vara lite läskiga ibland. Kanske var det därför boken kändes lite tam.

För den som inte känner till berättelsen så får vi följa Jane Eyre, en föräldralös flicka som hamnar i sin fasters vård men eftersom denna inte tycker om lilla Jane något vidare så skickas hon till ett flickinternat. För mig börjar berättelsen först när Jane får arbete på Thornfield Hall som guvernant. Där träffar hon den buttre och inte allt för fagre mr Rochester. Det dröjer inte länge förrän märkliga saker börjar inträffa, Jane hör mystiska ljud om nätterna och de verkar komma från vindsrummet.

Jag hade nog tyckt mycket mer om boken om jag inte hade sett uppsättningen eller filmen tidigare. Men nu tyckte jag att den var lite seg, jag hade helt enkelt andra förväntningar på den. Är ändå mycket nöjd med köpet, dels för att jag velat läsa boken hur länge som helst, och nu är det äntligen gjort, och dels för att omslaget är hur snyggt som helst!

4 kommentarer på “Jane Eyre

  1. C.R.M. Nilsson skriver:

    Det är verkligen ett snyggt omslag 🙂

    Jag blev inte så förtjust i Jane Eyre när jag läste boken, men jag gillade verkligen filmen från 2011.

  2. Maria skriver:

    Ja, otroligt snyggt omslag. Jag tyckte väldigt mycket om boken när jag läste den, men då var det ett tag sen jag såg en filmatisering.

  3. […] Vita serier ser alltid snygga ut i bokhyllor. Därför fick just de stå här. Längst ut står Jane Eyre och Wuthering Heights i Penguins Classic Deluxe Edition. Egentligen vill jag hitta en bättre plats […]

Lämna en kommentar