Ett hem fyllt av böcker: Del 1

Det blir så väldigt påtagligt det där, när man plötsligt sitter med alldeles för många böcker och alldeles för lite hylla. Boknörd, bokälskare, bibliofil, vad man än vill kalla sig så är det nog många av oss som känner igen det där problemet. Samtidigt blir allt fler frälsta i läsplattorna. Själv kunde jag aldrig tänka mig att köpa böcker på en platta för bara några år sedan. Men sedan fick jag en iPad i julklapp och plötsligt insåg jag hur väldigt lätt det var att få tag i böcker på den. Men jag lutar fortfarande åt att jag vill ha boken. Äga den. Visa upp den. Ha ett bevis på att jag har läst den. Trots att det alltid blir lika problematiskt när jag ska försöka klämma in en bok någonstans i lägenheten.

Så länge jag kan minnas har jag haft mycket böcker runtomkring mig. Massor av dem. Redan som liten. Min mamma var vänlig nog att gå med i Alla barns bokklubb tidigt. När detta skedde har jag inget minne av. Men däremot kommer jag ihåg alla böckerna jag hade från den bokklubben. Böcker som först lades undan när jag blivit lite för gammal för att läsa dem och istället gått över till Wahlströms rödryggade ungdomsböcker. Kitty och Stallkompisar var mina favoriter. Men de där böckerna från Alla barns bokklubb plockades fram igen. Jag hade nämligen kommit att man kunde ha böcker till andra saker än läsning. De var till exempel utmärkta som boxväggar i Barbie-stallet som en väldigt, väldigt stor del av mitt flickrum förvandlades till. Och de där rödryggade böckerna från Wahlströms blev utmärkta boxdörrar. Så snart stod det böcker uppställda över hela mitt golv. De gav varenda Barbie-häst en egen box att bo i, så tur var väl det att jag hade så jädrans många böcker.

Nu för tiden försöker jag vara lite mer ordningsam med mina böcker. Jag gillar att vika ryggar och hundöron men när de väl ska in på sin plats så ska det se prydligt ut. Och jag tycker att rad efter rad med böcker i bokhyllan är riktigt trist faktiskt. Har alltid försökt bryta av med en ljusstake eller prydnadsgrej så att det inte ska se så kompakt ut. Det är just det som den här serien kommer att handla om. Böckerna i mitt hem. För de finns lite varstans här. Överallt, kan man väl också säga. Och i alla möjliga former.

hylla Här är hyllorna vid mitt skrivbord. Inköpta på Ikea. Här har jag som ni ser två böcker som blir lite mer konstverk än böcker. Vilket väl är passande eftersom det trots allt är konstböcker … My quiet of gold – boken med kvinnan med den röda klänningen heter – är från konstutställningen Sagor och minnen. Jag älskade utställningen och boken likaså. Så jag ville inte gömma undan boken, jag ville ju faktiskt ha alla de där underbara konstverken hemma. Tyvärr var det omöjligt, men bokens vackra framsida ger mig åtminstone en liten bit av utställningen. I små ramarna på hyllan har jag satt in urklippta bilder på konstverken från en broschyr.

Boken på översta hyllan tycker jag också är för fin för att gömma undan. En fotobok med titeln Bilden av modet. Jag gillar inte bara den här boken för att den är snygg, utan även för att den var en gåva från min praktikplats.

Och längst ner står en lite mer traditionell rad av böcker. Ovidius Metamorfoser håller mina Moleskin-journaler på plats. Gillar Trudi Canavans vita serie. Vita serier ser alltid snygga ut i bokhyllor. Därför fick just de stå här. Längst ut står Jane Eyre och Wuthering Heights i Penguins Classic Deluxe Edition. Egentligen vill jag hitta en bättre plats till dessa två böcker där jag kan visa upp dem mer för de är underbart snygga.

lolitaMen böcker finns inte bara som böcker i mitt hem. På mitt skrivbord till exempel ligger ett Lolita-glasunderlägg och skyddar skrivbordet från kafferingar. På något underligt vis hamnar de där alltid på mina papper ändå.

Det var vad jag hade den här gången att visa. Men fler inlägg om detta ämne kommer snart.

2 comments on “Ett hem fyllt av böcker: Del 1

  1. Lena skriver:

    jag har också överfullt med böcker och skulle absolut behöva organisera dem snyggt. Men hur jag än funderar så räcker ändå inte mitt utrymme till för alla. Får nog inse att jag måste ge bort.

Kommentera

