Bokbloggsjerka 3-6 oktober: Planering

bokbloggsjerkaVeckans jerkafråga: Planerar du vad du ska läsa och när och hur går du i så fall till väga?

I år har mitt läsprojekt varit att ta mig igenom alla böckerna jag köpte på årets bokrea innan nästa bokrea. Så att jag slipper stå där med dåligt samvete i februari som vanligt. Trodde jag var smart när jag planerade den listan. Tunnaste böckerna först, för att ta mig igenom många. Så nu sitter jag här med en trave tegelstenar som ska ha blivit lästa inom de närmaste månaderna.

I vanliga fall sker min ”planering” ungefär när en bok börjar lida mot sitt slut. Då brukar jag börja fundera över vad som ska följa efter den. Sällan tidigare.

15 kommentarer på “Bokbloggsjerka 3-6 oktober: Planering

  1. Chriss skriver:

    Har du lyckats ta dig igenom alla böcker från bokrean, eller har du många kvar? 😛

  2. bokhusets skriver:

    Om jag någon gång börjar planera ska jag göra tvärtom alltså, tjockisarna först. Bra tips. 🙂

  3. Sanna skriver:

    Knepet är att blanda bokhögen – efter en tjock bok kommer en smal bok kommer en gammal bok kommer en ny bok kommer en vampyrdeckare kommer en annan tjock bok kommer en bok med glansig framsida.

    Och så vidare

  4. Monika skriver:

    Det där med att mixa böcker av olika tjocklek är ett väldigt bra trick 🙂

  5. Att spara tegelstenarna till hösten kanske ändå kan vara lite mysigt… Föreställer mig lästid under en filt med regn och/eller snö utanför fönstret 😉

  6. Zelly skriver:

    För mig blir det att prioritera rec.-ex och sedan blir det det jag är sugen på för tillfället.

  7. Sara Pepparkaka skriver:

    Okej. Antecknar att jag ska börja med tjocka böcker, om jag skulle få för mig att följa någon lista jag gör.

  8. bloggbohemen skriver:

    Ja, att planera vilken bok jag skall läsa härnäst är väl ungefär så långt som min planering sträcker sig också. 🙂

  9. Jag kan inte göra långa planeringar av läsning, därför funkar inte utmaningar och så för mig 🙂

  10. Brukar inte klara av för många tegelstenar i följd (ibland inte mer än en enda…), får väl hoppas att du är gjord av tuffare virke 🙂

  11. Lena skriver:

    Jag är övertygad om att jag kommer ha dåligt samvete vid nästa bokrea också. Kanske kommer att hinna läsa de jag köpte i år om sådär 4-5 år 🙂

  12. Helen Bruhno skriver:

    Tegelstenar är härliga att läsa, men måste nästan varvas med tunnisar tycker jag för att man ska orka med.

  13. Haha … låter som ditt år börjar och slutar i februari :).

  14. Freja skriver:

    Hahaha, jag har tagit itu med mina hyllvärmare och hamnat i samma dilemma, jag har de tjockaste böckerna kvar….

Lämna en kommentar