Bokbloggsjerka: Lässvackor

I jerkan denna vecka frågar Annika Brukar du drabbas av lässvackor ibland och hur gör du i så fall för att ta dig ur dem?

Det känns som att jag varit i en lässvacka väldigt länge just nu faktiskt, så ska bli kul att läsa alla goda råd angående att ta sig ur dem.

För det mesta försöker jag läsa på som vanligt, men befinner jag mig i en svacka brukar de flesta böcker kännas riktigt sega och jag har en tendens till att påbörja nya böcker istället för att avsluta. Vilket nog bara leder till en fördjupad lässvacka eftersom högen med olästa böcker bara växer och det känns som att man aldrig kan börja på nåt helt nytt och spännande igen.

Vad som brukar hjälpa är att helt enkelt hitta en riktigt spännande bok, en bladvändare. Jag brukar börja leta spänningsromaner av olika slag när svackan är riktigt djup. Det har gått sådär med det, kanske mycket för att jag inte har läst en riktigt bra deckare på väldigt länge, känns alltid förutsägbara.

Ett annat tips som jag tycker funkar riktigt bra och är att läsa ungdomsböcker. De känns sällan jobbiga, utan flyter på bra och man kommer in i att ta sig igenom en hel bok inom rimlig tid igen.

Har äntligen börjat ta mig ur min egen svacka, och det skedde med hjälp av en gammal ungdomsbok, Briar Rose. Och sedan fick jag av en händelse tag på en annan bok, The Bellwether Revivals av Benjamin Wood som delade många drag med en av mina favoritböcker (Den hemliga historien av Donna Tartt). Har knappt velat lägga ner boken sedan jag började läsa den, så jag tror att min svacka är över för den här gång, tack och lov!

11 kommentarer på “Bokbloggsjerka: Lässvackor

  1. Den hemliga historien gillade jag, kanske får kolla upp Bellwther Revivals då! 🙂

  2. Carro skriver:

    Vilken snygg blogg du har! 🙂
    Inte hört talas om böckerna du nämner men borde kanske kolla upp dem då jag misstänker att jag befinner mig i någon form av lässvacka 😛

  3. Monika skriver:

    Ungdomsböcker är väldigt sällan torra och trista 🙂

  4. Lena skriver:

    Spänningsromaner och ungdomsböcker är ju oftast lite mer lättsmälta!

  5. Linnea/Bokblomma skriver:

    Jag gillar också att bryta av med ungdomsböcker. 🙂 De brukar inte vara så långa heller.

  6. *Malin* skriver:

    Jag brukar också köra med just ungdomsböcker för att ta mig ur lässvackor.

    Den hemliga historien står oläst i min hylla – den är så tjock att jag blivit lite avskräckt. Den hyllas ju av många så jag vill egentligen ta tag i den.

  7. Bokslukaren skriver:

    När jag har lässvackor så funkar det ibland att läsa lättsmällta böcker och ungdomsböcker funkar bra. Men ibland måste jag ägna mig åt andra saker ett tag för att börja längta efter läsning igen.

  8. Lottens Bokblogg skriver:

    Skönt att du verkat hitta botemedlet den här gången!

  9. C.R.M. Nilsson skriver:

    Ungdomsböcker är bra grejer det 🙂

  10. Helenas bokhylla skriver:

    Lite mer lättlästa böcker brukar vara bra för att komma ur en svacka.

  11. Den hemliga historien är en favorit så tack för tipset!

Lämna en kommentar