Hembygd – någonstans i Sverige

hembygdHembygd – någonstans i Sverige (Annica Carlsson Bergdahl, Jerker Anderson) är en bok som förvånar mig och överstiger mina förväntningar. Redan när jag öppnar paketet den kommer i blir jag glatt överraskad; den är mycket finare än vad den såg ut att vara på bild. Ser inte så plastig ut som jag fick intrycket av att den skulle göra. Inte heller är den så skrikigt gul som man skulle kunna tro när man ser bilden.

Jag börjar bläddra i boken och fastnar direkt för de fina bilderna: naturbilder, bilder av betongförorter, takåsar i soluppgången, byggkranar i skejtparker.

En rad ungdomar berättar om och tar oss med till sina hembygder, visar dem från deras synvinkel.  I sina egna texter berättar de om allt ifrån vad hembygden betyder för den, till hur det står till med grannarna och vad man gör på en fredagskväll.

Jag slutar snart att bläddra i Hembygd. Texterna fångar mig, drar mig in. Jag hade inte förväntat mig att detta skulle vara en bok som jag läser från pärm till pärm. Men det gör jag. Jag läser det som en poesibok. För de fragmentariska texterna som samlats i boken har alla något poetiskt över sig, och jag både förtrollas och inspireras av dem.

Kommentera

