Bokbloggsjerka: Läsande

Veckans jerkafråga lyder: Det finns en uppsjö av böcker om skrivande men kan du tipsa om en bok om läsande?

Och jadå, det kan jag.

Mitt tips är The Pleasures of Reading in an Age of Distraction av Alan Jacobs. Denna boken fick mig verkligen att vilja förbättra min läsning. Boken talar till exempel om hur man går in i en text och verkligen låter den suga in en. Jacobs talar även om hur man blir mer effektiv i sin läsning, exempelvis genom att skriva ner små frågor i marginalen istället för att bara stryka under.

Boken är lättläst och förklarar väl hur och varför vi kan ha svårt för att ta till oss en text. Jag tror jag snor baksidans blurb, den förklarar det bäst: This is much more than a how-to manual,: it delights and instructs us while it maps out a grand strategy in the struggle against our weapons of mass distraction.

Ett annat tips är Alberto Manguels En historia om läsning, vilken handlar om läsandets historia, från lertavlan och framåt.

6 kommentarer på “Bokbloggsjerka: Läsande

  1. C.R.M. Nilsson skriver:

    The Pleasures of Reading in an Age of Distraction låter verkligen som en bra bok, borde nog kolla in den 🙂

  2. kajsalisasblogg skriver:

    Den sista låter nästan som en essä av Peter Englund, infallsvinkeln gillar jag.

  3. Monika skriver:

    Jag kan förstå hur en bok om läsande kan vara intressant om man själv skriver, men personligen har jag väldigt svårt för det här med att analysera sönder allt 🙂 När jag pluggade så ingick en kurs om ljud, den var visserligen väldigt intressant, men den förändrade för all framtid mitt sätt att se på film. Dessvärre inte alltid till det bättre. Nu beror det ju på vilken utgångspunkt man har när man ser på en film (eller läser en bok), men om man som jag bara vill bli underhållen, oftast i alla fall, så är det bara störande med analys 🙂

  4. bloggbohemen skriver:

    Jag är nog inne på Monicas linje. Vill ha läsningen som en frizon, utan analyserande av hur och varför jag läser eller borde läsa eller på vilket sätt jag läser. Visserligen har jag läst en massa poäng i litteraturvetenskap, men kanske är det just därför som jag nuförtiden bara vill lustläsa.

  5. fiberglasodin skriver:

    Ja, alltså boken handlar inte om hur man analyserar texter, mer om hur man finner ro att läsa och ta till sig en text.

    Håller med om att det är tråkigt när saker blir sönderanalyserade, själv klarar jag inte av att se behind-the-scens klipp som kommer på dvd filmer ibland, förstör hela filmen för mig att se hur de gjorde den.

  6. bokdivisionen skriver:

    Jag är tvärtemot Monika och Bloggbohemen. Jag älskar böcker om böcker och böcker om hur man lär sig läsa och böcker om hur man pratar om böcker och nu säger du att det finns en bok om HUR man läser? Wow, den är min! 🙂

Lämna en kommentar