Bokbloggsjerka

Frågan från Annikas bokbloggsjerka denna veckan lyder: Läser du helst svenska böcker (eller böcker i svensk översättning) eller läser du gärna böcker på andra språk. Vilka i så fall?

Mitt svar är att jag helst läser engelska böcker på orginalspråk.

Fast det är inte helt sant. Jag vill ju egentligen läsa på svenska för att träna upp min svenska och förbättra den. Men likväl förbannat sitter jag alltid där med engelska böcker. Beror mycket på att de böckerna jag vill läsa helt enkelt inte finns på svenska (ibland för att de är fantasyböcker, ibland inte). Och ibland tycker jag bara helt enkelt att England/USA har snyggare omslag än vad Sverige har på böckerna. Speciellt fantasyböcker har en tendens att se väldigt ungdomsaktiga ut i de svenska utgåvorna. Å andra sidan kan de engelska fantasyböckerna se väldigt Conan-aktiga ut… Fast ganska ofta när det gäller andra genrer så gillar jag helt enkelt de engelskspråkiga utgåvornas estestik bättre.

7 kommentarer på “Bokbloggsjerka

  1. Sara Pepparkaka skriver:

    Kan inte säga att jag valt språk pga omslag någon gång, men fantasy är sånt som är svåröversatt.

  2. Monika skriver:

    Fantasy kan jag tänka mig är svårt att både översätta och få tag i på svenska. Det finns ju en uppsjö av sådan på engelska 🙂

  3. Ella skriver:

    Ah det var också en vinkel på det med omslagen! och… när det kommer till Sookie Stackhouseböckerna håller jag med, dom svenska omslagen är inte i min smak!

  4. 23 minuter skriver:

    Jag vill också läsa mer på svenska för att förbättra mitt ordförråd men det blir ändå mestadels engelska böcker för mig. Håller med om att de engelska omslagen är snyggare, vilket egentligen är konstigt.

  5. Fantasy är nog svårt att översätta, samtidigt tycker jag att det kan vara lite svårt att läsa just fantasy på engelska för det är ofta ett ganska svårt språk i såna böcker ( tycker jag i alla fall)
    Jag håller med om att de amerikanska/engelska omslagen ofta är snyggare än de svenska

  6. Clinically Amused skriver:

    Eftersom du läser böcker på engelska, skriver du dina egna berättelser på engelska också? 🙂

Lämna en kommentar