Bokbloggsjerka 26-29 september: Bokserier

jerka11Veckans jerka fråga är passande nog lång: Vilken är den längsta bokserien du har läst och upplever du att skrivandet förändrades (antingen till det bättre eller sämre) längs vägen? (Du som inte läser bokserier kan i stället svara på om du har märkt att någon av de författare du har följt längst har ändrat sitt skrivsätt och om du tycker att förändringen är positiv eller negativ)

Har läst en del serier eftersom jag är en fantasyläsare. Brukar däremot försöka undvika de serier som ser ut att bli alldeles för långa. Läste Robert Jordans Sagan om drakens återkomst (Wheel of Time) när de första böckerna kom ut. Tror jag tog mig igenom 6-8 stycken. Sedan tröttnade jag. Inte så mycket för att den blev sämre, men blev liksom trött på att gå och vänta på nästa bok hela tiden.

En av mina favoriter när det gäller fantasyserier är Katharine Kerrs Sagan om det magiska landet Deverry. Läste första delen, Silverdolken, för lääänge sedan. Och fortsatte med de andra delarna som fanns ute. Men så blev det ett väldigt långt uppehåll, på flera år, innan någon ny bok utkom. Frustrerande. Men när nästa del väl kom så fortsatte jag att läsa serien. Dock hade jag glömt av ganska mycket av handlingen. Jag läste sammanlagt tolv böcker i serien. Av någon anledning tog jag mig inte igenom hela serien, det finns fortfarande två delar (tror jag) i den som jag inte läst. Men planen är att läsa om hela, inklusive de två delarna jag inte har än. Nån dag.

Nu är det så länge sedan jag läste Kerrs serie att jag inte kan dra mig till minnes om jag märkte något skillnad i språk/stil genom böckerna. Men är ganska säker på att Kerr skrev om några av de tidiga delarna av serien som nu finns ute som ”authors definitive edition”.

Jag som själv sitter och skriver på en fantasyserie kan se några förändringar i mitt skrivande. Hur mycket de syns för läsaren är så klart inte helt lätt att säga. Men jag upplever att skrivandet är mindre trevande nu när jag skriver på del två och att jag kan fokusera på andra saker nu när karaktärerna är etablerade sedan första delen. Tycker att det är ganska självklart att författare utvecklas från bok till bok, sedan är det säkert olika hur mycket det syns i texten.

Finns ju även skräckexempel där författaren/förlaget verkar försöka mjölka ut allt de kan ur en serie och det till slut bara blir fånigt. Tror att det är bra om författaren har en god uppfattning om hur många delar det ska bli och försöka hålla sig till det.

21 kommentarer på “Bokbloggsjerka 26-29 september: Bokserier

  1. C.R.M. Nilsson skriver:

    Jag hade funderingar på att ta upp Katherine Kerrs serie i mitt inlägg. Den är ju väldigt lång, femton böcker tror jag, men jag har bara läst ungefär sex. Och det börjar vara så länge sedan jag läste dem att om jag ska plocka upp serien på nytt, så måste jag nog läsa om från första början. Men bra är den 🙂

  2. bokhusets skriver:

    Jag nämner också Wheel of time men har redan haft med den i ett inlägg, så jag valde en annan synvinkel. Men jag gillar Wheel of time, fortfarande. 🙂

    • fiberglasodin skriver:

      Ja, helt klart en bra serie. Det var mest att gå och vänta på nästa del som fick mig att ge upp den. Och nu känns det som ett jätteprojekt att ta sig an alla delarna.

  3. OArYA skriver:

    Oh, Katherine Kerr. De minns jag att jag läste några stycken av nån gång i forntiden… Wheel of time samma sak – jag lekte med tanken att kanske läsa om just WoT men det känns ju som ett evighetsprojekt!

  4. Sanna skriver:

    Det där med att vänta på nästa bok är ju jättetråkigt, det gillar jag inte alls. Jag vill bara börja på serier som redan är färdigutgivna så jag inte ska behöva anpassa min läsning till författarens flit eller inte flit… Om jag ngn gång läser George Martin så blir det när han är klar med hela drösen.

  5. Helen Bruhno skriver:

    Katherine Kerr har jag också läst för många år sedan, men har inte läst alla. Det där med att en författare har någorlunda koll på hur många delar de planerar ha med i en serie är nog riktigt smart, då blir det inte så som du säger. Att de bara skriver på enbart för pengar eller liknande.

    • fiberglasodin skriver:

      Ja, absolut. Och jag som läsare vill gärna veta vad jag skriver upp mig på om jag läser första delen i en serie. Kommer det tre böcker till eller femton till, liksom. Kan vara bra att veta innan man ger sin in på det.

  6. Det händer ju att man tycker att en del serier hade tjänat på att avslutas i rimlig tid 🙂

  7. Monika skriver:

    Just fantasy brukar ju ha långa serier 🙂

  8. Lena skriver:

    jag har läst en del fantasy, men aldrig några riktigt långa serier utan kanske serier på tre till fem böcker.

    • fiberglasodin skriver:

      Det känns mest rimligt med den längden på en serie, tycker jag. Så att man som läsare inte behöver skriva upp sig på ett alltför stort åtagande om man som jag gärna vill läsa hela serien.

  9. Wheel of time kommer jag nog aldrig orka ge mig på 🙂

  10. Lottens Bokblogg skriver:

    Två serier som jag inte kände igen. Jag har hittills inte fastnat för någon fantasyserie.

  11. Lycka är när man hittar en serie man tycker om som dessutom är färdigskriven 🙂

  12. Freja skriver:

    Hos oss är det mannen som läser fantasy och jag vet att han alltid väntade på nästa bok i serien Wheel of time skulle komma ut….

Lämna en kommentar