Nabus bok av Zizou Corder

2015-03-15 16.19.16

Mysstämning och en talande bok i Zizou Corders Nabus bok.

Lee Raven, en ung tjuv som lever på Londons gator, har stulit en ovärderlig bok. Utan att riktigt fatta det. Boken visar sig besitta en väldigt underlig förmåga – den kan tala! Vilket passar Lee alldeles utmärkt eftersom han inte kan läsa. Istället berättar boken alla berättelserna som finns i den. Och den här boken är inte bara speciell för att den kan tala, den innehåller även alla berättelser som någonsin nedtecknats.

Men boken visar sig även farlig att ha i sin ägo. Det är många som är på jakt efter den och snart finner sig Lee jagad av inte bara skurkar men även sin egen familj. Som visserligen hade ett ganska tveksamt rykte om sig till att börja med.

Jag kan börja med att säga att jag tyckte att Nabus bok var riktigt trevlig läsning. Det är inte så ofta jag läser barnböcker men den här gillade jag och den kändes originell. Det största problemet jag hade med den var nog att jag inte riktigt fick grepp om tiden den utspelades i. Berättelsen tar nämligen plats i framtiden, men i mitt huvud vill jag gärna placera den i något Dickenskt London. Så då blir det lite underligt när det flyger förbi en bil helt plötsligt. Lite fler miljöbeskrivningar hade varit bra, tror jag. Det kommer några fina sådana mot slutet, och det är först då jag får en känsla för vilken tid berättelsen utspelar sig i.

Men förutom det så gillade jag boken. Lite mysstämning över den, skulle kunna se den som en matiné runt jul, om det var en film, alltså.

Nabus bok är för övrigt skriven av Zizou Corder som är ett pseudonym för en mor och dotter som skriver tillsammans.

Kommentera

