Raw Shark Texts

2015-03-15 16.21.13

Surrealistisk och originellt när en man jagas av en texthaj.

Jag får erkänna att jag inte riktigt vet vad jag ska säga om Steven Halls Raw Shark Texts. Den är inte som något annat jag någonsin läst. Så pluspoäng för det.

Till en början påminner den mycket om filmen Memento. Ni vet, filmen där Guy Pearce inte har något minne och vaknar varje dag utan att veta vem han är. Så han har tatuerat in allt viktigt på kroppen. Ungefär så är det för huvudpersonen Eric Sanderson – minus tatueringarna. Som om inte Erics liv redan var tillräckligt komplicerat visar det sig även att det finns något som kallas ludovikianer – hajar som uh … ja, just det, här blir det komplicerat. Hajar som lever av, eller möjligtvis i, ens tankar. Tänk filmen Hajen här. Fast den här hajen kan leva i text i böcker, typ. Och nej, det hindrar den inte från att käka upp dig. Det blir även lite Matrix av det ibland, men det tänker jag inte ens försöka gå in på här.

Jag kände att jag kunde uppskatta Raw Shark Texts. Det var inte alltid jag riktigt förstod vad som pågick eller hur allt hängde ihop, men det var helt klart en annorlunda läsupplevelse, och det kan jag som sagt uppskatta.

Kommentera

