Bokrea: Första etappen 2015

bokrea2015

Precis som jag gör varje år vid den här tiden så vaknade jag tidigt i morse och begav mig till närmaste (även enda) bokhandel här i stan. Och här ser ni mina inköp på bilden.

  • Patrik Lundbergs Gul utanpå
  • Edith Södergrans Samlade dikter
  • Maria Gripes Agnes Cecilia – en sällsam historia
  • Maria Gripes Tordyveln flyger i skymningen.

Blev inte alls som planerat. När jag satt och kryssade för i katalogen var det helt andra saker jag planerade. Fast Edith Södergran hade jag faktiskt bestämt att jag skulle köpa. Men jag skulle ha andra böcker också. Jag brukar ha en tendens att komma hem med många tunga böcker efter rean. Och det var nära att det blev så i år med. Men när jag stod där i bokhandeln och försökte bestämma mig började jag tänka på vilka gamla reaböcker som fortfarande ligger olästa hemma. Och det är just de där tunga sakerna. Orkade inte riktigt med tanke på att ännu en sådan skulle hamna i den olästa högen.

Men jag är grymt nöjd med de här inköpen. Har varit på jakt efter bra ungdomsböcker ett tag, för att inspirera det egna skrivandet. Och Agnes Cecila är just en sådan bok som jag kommer ihåg från min ungdom (fast filmen mer). Och Tordyveln flyger i skymningen har ju bara vackraste titeln. Har alltid lockat. Väldigt snygga är böckerna också.

Patrik Lundberg var jag redan nyfiken på eftersom han har gått Författarskolan precis som jag. Dock inte samtidigt. Fastnade direkt för boken när jag öppnade den och började läsa lite. Så ska bli kul spännande att läsa den.

Sedan går jag naturligtvis och väntar på att det ska landa några bokpaket i brevlådan också🙂

6 comments on “Bokrea: Första etappen 2015

  1. Chriss skriver:

    Gul utanpå har jag också köpt! Den väntar i ett paket hos posten…🙂

  2. Tordyveln flyger i skymningen är riktigt bra🙂

  3. C.R.M. Nilsson skriver:

    Edith Södergrans bok är så himla fin. Hon är en av mina favoritpoeter så den är varmt rekommenderad🙂

    Gul utanpå funderade jag på att köpa, men det har inte blivit av. Ännu😉

Kommentera

