The Affair

Här kommer ett till TV-serie tips. Denna gången är det Showtimes The Affair som nu går på HBONordic. Noah är läraren med stora författardrömmar. Tillsammans med sin fru och sina barn tillbringar han sommaren i Hamptons hos svärföräldrarna. Inte direkt Noahs drömsommar eftersom svärfadern är en förmögen, arrogant bestseller författare som gärna klankar ner på Noah. Noah söker sin tillflykt hos den gifta servitrisen Alison som han blir som besatt av.

Det som tilltalar mig med The Affair är att den utspelas från både Noah och Alisons perspektiv. Avsnitten är uppdelade så att halva är Noah, halva är Alison. Ibland överlappar händelserna varandra i perspektiven, ibland inte. Jag får erkänna att jag störde mig lite på det i första avsnittet för Noah och Alisons uppfattningar om vissa händelser skilde sig så mycket åt. I Noahs perspektiv var Alison förförisk, medan hon i sitt eget perspektiv var tillbakadragen och skygg. Sådana saker. Men sedan började jag fundera på hur man egentligen uppfattar saker. Kommer jag verkligen ihåg vad folk jag pratade med igår hade på sig om jag tänker på dem? Eller klär jag dem på ett sätt som representerar hur jag uppfattade dem? Perspektiven i The Affair är helt klart fascinerande. Och de får mig att tänka på hur vi upplever saker och ting olika. Har helt klart blivit mer medveten om det i mitt skrivande sedan jag såg denna serie.

Nu när jag har sett hela första säsongen undrar jag bara hur sjutton de ska få till den andra säsongen? Men vi får väl se hur de lyckas.

3 comments on “The Affair

  1. Annika (@alkbse) skriver:

    Jag har börjat spana in den här serien och jag kommer att börja se den inom kort. Ska bara avsluta Brotherhood först. Den är lite rörig men jag fascineras ändå över hur två bröder kan vara så olika och vilka skitstövlar det egentligen finns.

  2. C.R.M. Nilsson skriver:

    Det låter som en intressant idé. Gillar idén med olika perspektiv, eftersom vi alltid uppfattar händelser så olika🙂

    Du är förresten taggad inne hos mig http://lacrimamens.com/blog/varlangtan.html

Kommentera

