Halt and Catch Fire

Har precis kollat klart på första säsongen av AMCs serie Halt and Catch Fire. (Finns på HBONordic). Nu väntar jag spänt på att säsong två ska komma, för jag tyckte serien var helt underbar att titta på. Först och främst utspelar den sig under 80-talet. Bara en sån sak! Ett ganska snyggt 80-tal måste jag få säga att det är, det är inte så att man sitter och vrider sig av skratt över de galna klädstilarna och frisyrerna. Men 80-tals känslan finns ändå där.

Platsen för handlingen är Texas, på datorföretaget Cardiff Electric. När företaget anställer den karismatiske och vältalige Joe McMillan får de mer än de förväntat sig. Och kanske mer än de önskat sig. Joe har stora planer och verkar driva någon slags personlig vendetta mot IBM som precis har lanserat den första persondatorn. Han lyckas övertala den lätt alkoholiserade och deprimerade ingenjören Gordon Clark att de ska bygga en persondator som slår IBMs. Till sin hjälp rekryterar de datorsnillet Cameron Howe.

Jag störde mig en del på hur sekreteraren Debbie framställdes i början men annars måste jag faktiskt säga att jag tycker om hur starka kvinnorna i övrigt är i den här serie. Vi får se Gordons fru Donna kämpa med att sköta hushållet så väl som sitt eget jobb och ändå lyckas rädda killarna några gånger. Cameron är hjärnan bakom Cardiff Electrics persondator, utan henne faller hela Joes plan. Men jag ska inte avslöja för mycket om Donna och Camero, det skulle ju vara en spoiler! Titta på serien istället!

Kommentera

