En förgiftad man

2015-01-10 19.24.44

Småmysig stämning på engelska landsbygden när det nystas i gamla mordfall.

Jag gillar att krypa upp med något spännande och lite läskigt på julen. Det passar liksom när man stänger in sig från kylan och mörkret men samtidigt har fullt med ljus och andra mysigheter inomhus. För i tiden brukade jag alltid läsa Minette Walters eller Elizabeth George vid den här tiden på året. Brittiska deckare var länge en favorit. Men till slut tröttnade jag på genren. Mysighetsfaktorn i brittiska deckare försvann när de började med långkörare som Morden i Midsomer på TV. Eller serien baserad på Elizabeth Georges böcker för den delen.

Men i den här julen var jag som sagt i deckarstämning igen. Och valet föll på Peter Robinsons En förgiftad man. Berättelsen utspelar sig på ett gammalt gods, Kilnsgate House, på den engelska landsbygden. Engelsmannen Chris Lowdes har precis köpt stället och återvänt till sitt gamla hemland efter att ha bott i L.A. under största delen av sitt vuxna liv. Det dröjer inte länge förrän Chris får nys om ställets historia. Kilnsgate House var platsen för ett omtalat mord under 50-talet. En doktor giftmördades och hans unga fru Grace dömdes till döden för brottet.

Chris köper inte riktigt den officiella historien om vad som hände och börjar nysta i det förflutna.

Jag tyckte om En förgiftad man för att den inte kändes förutsägbar. Samtidigt blev jag lite besviken, jag ville ju läsa en riktigt spännande bok nu när jag ändå satte mig med en deckare. Eftersom bokens mysterium till största delen utspelas i det förflutna och uppdagas för oss genom Chris efterforskningar så stiger aldrig pulsen riktigt på mig. Grace historia är den jag verkligen fastnar för, hennes upplevelser som sköterska under kriget. Men mordet blir aldrig det som står i fokus för mig och det känns inte heller som att Grace kommer få någon slags upprättelse efter så lång tid, vad Chris än hittar. För mig är En förgiftad man mer en intressant historia än en spännande historia.

Kommentera

