Marina – Carlos Ruiz Zafon

marina

Mystik och spänning när Carlos Ruiz Zafon tar oss med till sitt stämningsfulla Barcelona än en gång.

Carlos Ruiz Zafons Marina börjar med återfinnandet av Óscar Drai. Óscar är en femtonåring som bor på en internatskola i Barcelona. Han har varit försvunnen i en vecka. Óscars berättelse börjar ett år tidigare, under hösten då han hittar ett övergivet hus och går in i det. Där träffar han Marina som visar honom delar av Barcelona som han inte visste existerade. De besöker en kyrkogård dit en mystisk kvinna i svart kommer en gång i månaden och lägger blommor vid en grav utan namn. Óscar och Marina bestämmer sig en dag för att följa efter kvinnan och snart blir de indragna i ett mysterium som löper långt bak i tiden.

De som har läst Zafons andra böcker kommer känna igen sig. Det mystiska, stämningsfulla Barcelona som målas upp här påminner mycket om det i Vindens skugga.

Varje gång jag läst en Zafon bok får jag känslan av att jag borde ha tyckt mer om den. De har ju allt som jag egentligen gillar! Stämningen, mysterierna, mörkret. Trots det känner jag aldrig att jag kommer riktigt nära berättelsen, det finns en distans som skärmar av mig från den. Jag tror att det delvis har att göra med att böckernas stora mysterier alltid återberättas av någon karaktär som inte ens själva var direkt delaktiga i mysteriet utan fanns någonstans i periferin. Det är samma i Marina. Det ter sig även lite märkligt hur allting faller på plats och hur saker och ting från det förflutna på något vis hänger ihop med bokens nutid. Jag får aldrig riktigt grepp om det hela, det blir för många mysterier och för många lager att pussla ihop.

Nog för att Marina var spännande läsning medans den varade, det är så här efteråt som jag känner mig lite meh!

One comment on “Marina – Carlos Ruiz Zafon

  1. emmasnotskal skriver:

    Hmmm, ja jag kände nog ungefär samma som du när jag läste den här. Det är nog anledningen till att jag inte läst någon mer av denne författare sedan.

Kommentera

