To Kill a Mockingbird

mockingbirdHarper Lees enda bok, To Kill a Mockingbird (Dödssynden) visar sig vara en ovanligt rolig och varm klassiker.

Den unga Scout Finch bor tillsammans med sin bror Jem och fadern Atticus i den amerikanska södern. Berättelsen utspelar sig under Depressionen när motsättningarna mellan stadens färgade och vita befolkning är hög. Scout tillbringar dagarna tillsammans med Jem och deras vän Dill. Tillsammans försöker de få klarhet i vad deras granne – enstöringen Boo Radley – egentligen döljer.

När en man ur stadens färgade befolkning blir anklagad för våldtäkt på en vit flicka blir det Atticus Finch, som är advokat, som får försvara mannen. Scout och Jem smyger in på rättegången och vi får följa processen ur barnens ögon.

Shoot all the bluejays you want, if you can hit ’em, but remember, it’s a sin to kill a mockingbird.

Äntligen fick jag läst denna bok! Har många klassiker på min Att läsa-lista, men To Kill a Mockingbird har varit en bok jag länge velat läsa. Dels så älskar jag titeln. Kan inte komma ihåg första gången jag hörde den, men känns som att jag alltid har burit med mig den. Sedan har jag varit nyfiken på Atticus Finch länge också. En karaktär som ofta nämns i andra verk. Och den mystiske Boo Radley.

Nu har jag då äntligen läst ut boken och fått lite klarhet i vem Atticus är och varför boken heter som den heter. Måste säga att jag blev glatt överraskad. Jag kan erkänna att jag ofta känner mig lite avskräckt inför att läsa klassiker – tenderar att tycka att de är lite sega. Men den här var riktigt rolig att läsa faktiskt. Full av humor och värme. Speciellt första delen tyckte jag var riktigt spännande, när Scout och Jem och Dill smyger runt i byn och luskar i alla förbjudna saker.

Kommentera

