Tisdagstitlar #2

Jag fortsätter att utforska vad som egentligen gör en bra titel. Den här veckan funderar jag över titlar som har fått mig att köpa boken.

angelThe Angel Maker av Stefan Brijs var nog den senaste boken jag köpte där det var titeln som hade en avgörande del i köpbeslutet. Det är en spännande titel som man blir nyfiken på. För vad är en Angel Maker egentligen? Boken var helt ok också. Handlar om en halvgalen vetenskapsman som försöker klona sig själv i en småstad i Nederländerna.

knowledgeThe Knowledge of Water av Sarah Smith köpte jag för länge länge sedan när jag bodde i England. Kommer ihåg att titeln lockade mig. Drömsk och poetisk. Får mig att tänka på hemligheter som döljs i djupet. Boken är en kärlekshistoria som utspelar sig i ett översvämmat Paris.

stadenStaden utan tid av Enrique Moriel. Jag tror att ordet ”stad” gärna får mig att tända på en titel. Kanske för att jag älskar att hitta på städer själv och skriva om den. Denna bok lät väldigt mycket som att den skulle vara något i stil med Carlos Ruiz Záfons böcker som utspelar sig i Barcelona. Tyvärr så var Staden utan tid nog en av de sämsta böcker jag läst och handlade om en människa som levde för alltid och drack blod och påminde om en vampyr på alla sätt och vis men det var ändå ingen vampyrberättelse. Väldigt underlig var den i alla fall. Men tycker fortfarande om titeln, därför får den stå kvar i min bokhylla.

The Sense of an EndingThe Sense of an Ending av Julian Barnes. Ännu en poetisk titel jag föll för. Tror att det är ordet ”ending” som gör det här. Bra var boken också.

the-city-and-the-cityThe City & The City av China Miéville. En titel jag gick och suktade efter länge innan jag äntligen köpte den. Det är något oerhört coolt med den här titeln bara. Samma fras två gånger. Och ett &-tecken! Hur ofta ser man det i en titel? Boken handlar om två städer som ligger över varandra som två dimensioner. Lite förvirrande men intressant läsning.

Dela gärna med dig av titlar som fått dig att köpa en bok.

Kommentera

