Tisdagstitlar #1

Titlar är något jag har tänkt mycket på den senaste tiden. Inte minst med tanke på att jag precis bytte namn på bloggen. Men en stor del av våren gick också åt till att fundera över titlar. Min bok var nämligen färdigskriven och behövde ett namn. Under skrivandet hade den inte ens en arbetstitel, men sedan fick den plötsligt flera namn. För jag blev aldrig riktigt nöjd och jag tänker mig att det där kommer förlaget ändra på ändå om de vill ge ut den.

Vad är en bra titel egentligen? Det tänkte jag att jag skulle försöka ta reda på här på bloggen. Och ni får gärna hjälpa mig med det genom att göra inlägg på era egna bloggar och lägga en länk till inlägget i kommentarerna här. Eller svara direkt i kommentarerna om ni inte har en blogg.

Jag tänkte börja lätt, eller åtminstone stort. Lista dina favorittitlar (1-5 stycken).

hjartatHjärtat är bedrägligast av allt (The heart is deceitful above all) från J.T. Leroys bok är en av mina favorittitlar. Jag brukar falla för långa titlar som är lätt poetiska av någon anledning. Lånade till och med denna titel en gång i tiden och döpte en uppsats i litteraturvetenskap till Sanningen är bedrägligast av allt.

oster

Öster om Eden (East of Eden) från John Steinbecks bok är en titel jag tyckt om ända sedan jag var liten. Kommer inte ihåg när jag hörde den första gången men jag var inte så värst gammal tror jag. Brukade gå och mumla titeln för mig själv, väldigt förbryllad och nyfiken på vad det egentligen var som låg öster om Eden. Boken står tyvärr fortfarande oläst i min bokhylla, men jag hoppas på att äntligen få läst den nu under sommaren.

drowningThe Drowning People skriven av Richard Mason. Fastnade direkt för den här titeln när jag fick syn på boken en bokhandeln. Har också något poetiskt över sig.

neverwhere

Neverwhere Neil Gaimans bok har nog de flesta hört talas om. Tycker verkligen om titeln, att två ord satts ihop och fått ny mening. Och så går ju tankarna lätt till Peter Pans Neverland när man hör det. Men det är något väldigt finurligt med titlar som bara är ett enda ord och som fastnar direkt.

Det var några av mina favorittitlar det. Och nu vill jag gärna höra era egna favorittitlar.

 

Kommentera

