Scream If You Want To Go Faster

screamRuss Littens Scream if you want to go faster utspelar sig i Hull. Året är 2007 och staden har precis återhämtat sig efter den regniga sommaren. Den årliga festivalen Hull Fair håller på att slå upp i stan och invånarna gör sig redo.

Vi får följa flera av stadens invånare, tio enligt bokens baksida, och vi får till en början bara fragment av deras vardag och historia. Berättelser som denna har jag ofta svårt för att hålla koncentrationen uppe i. Man hinner knappt lära känna en karaktär förrän berättelsen hoppar till nästan. Och sedan nästa igen.

Littens bok framställer en grå, ibland mörk, vardag. Han gör det väl. Vardagstristessen tränger på, problem och sorger hanterar karaktärerna ofta på destruktiva vis, fast i sina liv. Språket i boken reflekterar dialekten i Hull, men det är inte svårt att förstå på något vis.

Det största problemet jag har med boken är att det bara är ett fåtal av karaktärerna som sätter sig fast i mitt minne ordentligt, som sticker ut. De andra blandar jag ihop och det gör att jag har svårt för att hålla isär deras berättelser. Det är först i bokens andra del som jag känner att jag börjar engageras i berättelsen. Det är framför allt David som klär upp sig i kvinnokläder och blir Denise efter jobbet som är intressant. Och pensionären Rose som online-dejtar.

Men en sak måste jag säga om den här boken, den har en jäkligt snygg framsida.

Kommentera

