Något att gråta till

TV-serier dag 13: Nämn en TV-serie som fått dig att gråta flertalet gånger.

Det är väldigt ovanligt att jag sitter och gråter framför TV:n faktiskt. Visst kan det finnas scener som känns sorgliga och man får en klump i halsen, men det brukar gå över ganska fort. Däremot kommer jag ihåg att jag höll på att gråta ihjäl mig när jag satt och tittade på den gamla BBC versionen av Häxan och lejonet. Ni vet, när den gick på Jullovsmorgon. Scenen där de rakar Aslan och dödar honom. Jäklar vad jag grät. Vad jag minns så grät jag nog ingen mer gång under serien, men den där scenen hängde alltid med mig och det kändes oerhört sorgligt bara att tänka på den. Och jag får fortfarande än idag en klump i halsen bara jag hör introt till serien.

En annan serie jag brukade tycka var väldigt känslosam var Robin of Sherwood. Jag var nog helt enkelt mycket mer mottaglig för känslosamma scener när jag var liten. Men den här serien fick mig också att storgråta när Robin dog. Även om jag gillade fortsättningen på den så kom jag aldrig riktigt över den förste Robins död (det kommer en ny sedan, Sean Connerys son till och med). Men samma sak som med Narnia-serien här. Det räcker med att jag hör introt så känner jag den där klumpen i halsen och en blandning av nostalgi och vemod.

3 comments on “Något att gråta till

  1. C.R.M. Nilsson skriver:

    Alltså, jag blir lite känslosam av att höra introt till Narnia. Gud, vad jag älskade serien som barn. Böckerna med. Det känns som om jag verkligen borde både se om och läsa om.

    • fiberglasodin skriver:

      Ja visst blir man! har många gånger funderat på att se om den men jag är lite rädd för att det där minnet av hur fantastisk den var ska förstöras. Tänker mig att det nog är mycket i den som ser konstigt och gammalt ut idag när man är van att allt ser så verklighetstroget ut i filmer.

  2. […] har ju redan gjort ett inlägg om Narnia och Robin of Sherwood. De var båda serier som fick mig att gråta. Men jag blev även besatt i dem. Jag ville verkligen […]

Kommentera

