Bokbloggsjerka: Litterärt land

commitmentsI sommarens sista jerka ställs frågan: Vilket är ditt litterära land?

Nu för tiden tror jag inte att jag har ett särskilt litterärt land. Men när jag var lite yngre var det definitivt Irland. Läste allt som kom där ifrån och allt som handlade om Irland. Favoritförfattaren då var Roddy Doyle och hans böcker som utspelar sig i Dublin. The Commitments är väl kanske den mest kända eftersom den även blev film. Tänk Mustang Sally. Handlar om managern Jimmy som försöker få ett fattigt arbetarklass band att komma i tid till spelningarna och inte döda varandra när de väl är där.

11 comments on “Bokbloggsjerka: Litterärt land

  1. anna skriver:

    Irland är ett härligt litteraturland. Jag skulle så gärna vilja åka dit någon gång, gärna Dublin på Bloomsday!

  2. Monika skriver:

    Roddy Doyle ja. Jag undrar fortfarande varför jag inte läst mer av honom.

  3. Irländska författare har en del godbitar att erbjuda🙂.

  4. C.R.M. Nilsson skriver:

    Irland har jag nog bara läst någon enstaka författare från. Den enda jag kommer på så här på rak arm är Eoin Colfer. Men jag noterar namnet Roddy Doyle och tackar för tipset🙂

  5. Lottens Bokblogg skriver:

    Den filmen älskade jag!

  6. Lena skriver:

    Jag har också läst en del irländska författare t.ex. Maeve Binchy, Marian Keyes och Roddy Doyle.

  7. Läser Keyes just nu faktiskt, men irland blev inte land nummer ett fastän jag läst mycket därifrån🙂

  8. Anna skriver:

    Irland är kul! Flera fantastiska berättare kommer därifrån🙂 Jag är förtjust i Maeve Binchys sätt att berätta en historia, det är synd att hon lämnade oss så tidigt. Gillar vissa av Marian Keyes böcker skarpt också, ser fram emot att läsa The Mystery on Mercy Close härnäst!

  9. readerature skriver:

    Jag gillar också flera författare från Irland🙂 En av mina favoriter är Michael Scott

  10. Tror inte jag har läst något av Roddy Doyle, får kanske råda bot på det🙂

  11. Freja skriver:

    Jag har ingen statistik på vilka länder jag läser mest böcker från, men eftersom enbart mina Ed McBain bidrar med 5% av min boksamling, så blir det nog USA. Därefter är det brittisk, irländsk, och nordisk litteratur som jag väljer…

Kommentera

