Ett hem fyllt av böcker: Del 2

bordIdag tittar vi lite närmare på mitt kök. Eller snarare böckerna i mitt kök. Tog ett ganska långt tag innan jag började intressera mig för matlagning och kokböcker. Det är till att överdriva att säga att jag skulle vara intresserad av det, faktiskt. Men lite roligare har det blivit med åren. Kanske framför allt för att jag försöker äta lite hälsosammare än tidigare, då kan man behöva inspiration och nya idéer emellanåt.

Lotta Lundgrens Om jag var din hemmafru är utan tvekan en annorlunda kokbok. Inledningen, brevet till redaktören, får mig alltid att fnissa. Och boken är bara för snygg för att gömmas undan i en låda eller var man nu kan tänkas förvara sina kokböcker. Så den fick helt enkelt stå ovanför mitt köksbord och visas upp. Tycker den passar fint bredvid salt- och pepparkaren som jag letade fram ur mammas brudkista.

paronBokiga glasunderlägg hittar man lite här och var i mitt hem som ni kanske har sett tidigare. Köksbordet pryds bland annat av The Hound of Baskerville.

kokbokFår erkänna att jag faktiskt har lyckats samla på mig en hel drös med kokböcker. Många kommer från förlaget där jag gjorde min praktik under min tid på Förlags- och bokmarknadskunskap. Mannerströms Julkokbok är en hit, måste jag säga. Bra att plocka fram till julbaket och många tips på både bak och mat. Bra för en sån som jag vars julmatlagningskunskaper sträcker sig till att göra julskinka och öppna sillburkar. Mina kokböcker står i alla fall inträngda som ni ser på bilden till vänster, inträngda i en korg mellan kaffekokaren och burkar med müsli och kaffe. Det tar emot för mycket att gömma undan böcker i en låda.

Ett hem fyllt av böcker: Del 1

Kommentera

