Bokbloggsjerka 20-23 juni: Börja på något nytt

Glad midsommar på er allihop. Börjar denna midsommarafton med en bokbloggsjerka. Denna vecka lyder frågan: Hur länge väntar du innan du påbörjar en ny bok?

Jag gjorde för ett tag sedan ett inlägg som berörde just detta. Det lite kortare svaret är väl att jag brukar börja fundera på det när jag närmar mig de sista kapitlen på en bok. Sedan, när jag väl kommit till slutet, brukar jag stå där vid min bokhylla ett tag, dra ut den ena boken efter den andra och försöka bestämma mig. Fast för det mesta om jag lyckas hitta en bok att läsa så har jag lite svårt för att komma in i den sådär direkt efter att jag avslutat en annan. Det brukar bli att jag läser första kapitlet men känner ganska stor distans till boken ifråga. För det mesta brukar jag försöka vänta några timmar innan jag påbörjar något nytt.

Det händer även ganska ofta att jag läser två-tre böcker på en gång. Så då har jag redan en på gång när jag avslutar en bok. Men det där brukar aldrig heller kännas riktigt bra. Mer som  att de halvlästa böckernas hög bara växer och växer och jag aldrig riktigt avslutar något och kan påbörja något helt nytt. Så jag föredrar helt klart egentligen att läsa en bok åt gången, även om det kan vara väldigt svårt att låta bli att påbörja något nytt mitt i en annan bok.

11 comments on “Bokbloggsjerka 20-23 juni: Börja på något nytt

  1. Anna skriver:

    Jag föredrar allt att bara ha en bok på gång, men ibland blir det två. Just nu har jag t.ex hållit på med Gösta Berlings saga hur länge som helst, och även om jag gillar den så kommer jag helt enkelt inte igenom den! Därför har jag konstant haft minst en bok till vid sidan om.

  2. Sanna skriver:

    Jag håller med, helst en åt gången. Men ibland måste man ha flera för att de fyller olika syften (t.ex. novellsamlingen i väskan för läsning på busshållplatser och ”riktiga” läsningen på nattduksbordet)

  3. Monika skriver:

    Läser alltid en bok i taget. Även om det ibland kan ligga en novellsamling vid sängen för de tillfällen när jag är mellan böcker. Ogillar att påbörja något nytt innan jag ska sova.

  4. Jag läser oftast en bok i taget, men vissa perioder blir det att jag slalomläser en del

  5. Lena skriver:

    Väljer ofta också nästa bok när jag börjar närma mig slutet på den förra!

  6. Lottens Bokblogg skriver:

    Jag föredrar en i taget. Ibland vet jag tidigt vilken jag ska läsa härnäst, ibland inte alls.

  7. [Anna] skriver:

    Jag borde försöka bli bättre på att inte läsa så många böcker samtidigt och att avsluta och inte bara påbörja.. Men så många böcker som vill bli lästa nu och då blir det halvgjort istället😦

  8. Nu när jag har börjat lyssna på böcker också så har jag minst två, mest tre. Fler skulle jag inte klara av tror jag.

  9. Jag har en hög som ständigt byggs på och den plockar jag i när jag känner att det är dags att börja på något nytt.

  10. C.R.M. Nilsson skriver:

    Jag brukar oftast ha klart för mig vilken bok jag ska börja på härnäst, men samtidigt är det lite kul att bara gå och dra böcker ur bokhyllan på måfå för att hitta vad jag ska läsa härnäst…

  11. Freja skriver:

    Jag läser en bok och gången, men normalt utan några lägre uppehåll mellan böckerna. Just nu är jag sjuk i utmattningsdepression och då går läsandet trögt, varje bok tar längre tid att läsa och det blir längre uppehåll mellan böckerna.

Kommentera

