Den hemliga historien

hemligaFör ett tag sedan bloggade jag om Donna Tartts besök på stadsbiblioteket i Malmö. När jag var där köpte jag hennes senaste bok, Steglitsan. Jag började läsa boken redan på tåget hem den kvällen, men av någon, eller snarare av flera anledningar har jag fortfarande inte tagit mig igenom hela boken. Inte för att jag inte gillar den, för det gör jag, men boken är nästan 800 sidor lång och jag har haft otroligt mycket att göra de senaste månaderna med att bli klar med min egen bok och skriva mitt examensarbete.

Så i väntan på att jag ska ta mig till slutet av Steglitsan tänkte jag köra en Donna Tartt vecka här. I kronologisk ordning, så vi börjar med Den hemliga historien.

Jag läste boken någon gång på 90-talet och tyckte att den var helt fantastisk då. Och den är fortfarande en av mina favoritböcker än idag. Boken handlar om Richard Papen som ser tillbaka på sin tid som student. Redan i bokens inledning får vi veta att ett mord har begåtts och att Richard är delvis ansvarig för det och sakta börjar historien nystas upp för oss.

5 skäl till att jag blev förälskad i Den hemliga historien.

  1. Den har en berättare som ser tillbaka på en mörk händelse i sitt liv. Man vet hela tiden att något kommer att.
  2. Miljön. Universitetsmiljön funkar bara så jäkla bra. Inte bara i denna boken men i väldigt många böcker. Ger mig alltid lite Brideshead-känsla.
  3. Ett litet, slutet sällskap. Hemliga sällskap eller grupper som bara står utanför är alltid intressanta. Särskilt när det är något som för dem samman. Här är det först latin som får gruppen att kännas lite speciell och utvald, alltmer så eftersom den något udda läraren Julian bara tar sig an ett fåtal personer. Tyvärr var det på grund av Den hemliga historien som jag själv valde latin som tillvalsämne när jag började gymnasiet. Något jag bittert har ångrat ända sedan dess. Men jag gillar fortfarande boken.
  4. Henry. Eller ja, alla karaktärerna egentligen. De har alla hemligheter och egenheter som får läsaren att fundera. Men Henry var alltid min favorit.
  5. Relationerna. Finns så många intressanta i denna bok. Gruppens relation till Julian, till varandra. Charles och Camillas incestuösa förhållande. Att se hur alla dessa relationer förändras och förstörs är en av de stora behållningarna med boken, tycker jag.

 

Böcker som påminner om Den hemliga historien:

The Lessons av Naomi Alderman. Tyckte att denna boken var ganska bra.

Fördjupande studier i katastrof-fysik (Special topics in calamity physics) av Marisha Pessl. Mitt betyg av denna var att den var sådär. Tyckte huvudpersonen klagade lite för mycket har jag för mig.

The Bellwether Revivals av Benjamin Wood. Ännu en bok som jag tyckte om.

2 comments on “Den hemliga historien

  1. […] Donna Tartt veckan här på bloggen fortsätter. Ungefär tio år efter att Den hemliga historien publicerats kom Tartts andra bok ut, Den lille vännen. […]

  2. […] böcker börjar Steglitsan med en katastrofal och mörk händelse som formar bokens protagonist. I Den hemliga historien var det ett mord som berättaren var inblandad i, i Den lille vännen var det också ett mord, då […]

Kommentera

