Avslut

2014-06-06 15.27.25Förra veckan var slutet på en härlig tid. Två år vid Lunds universitets Författarskola. Och här står jag nu med en bok i handen. Den hade aldrig blivit till om jag inte hade fått de här två åren till att fokusera helt på mitt skrivande. Jag hade aldrig fått chansen att besöka alla de där platser jag gått och burit på så länge om jag inte hade fått den där tiden. Landet Ketheron och alla dess invånare finns nu där, en fantasyroman 550 sidor lång. Det största jag åstadkommit i hela mitt liv, helt klart. Jag som knappt hade skrivit en novell innan jag påbörjade utbildningen.

Förra veckan var något jag fruktade länge. Det är väl alltid läskigt när någonting tar slut och man inte vet vad som händer sedan. Ännu läskigare blir det när man på avslutningsdagen måste stå framför en massa människor och läsa upp sin text, rätt in i en mikrofon. Hur nervös var inte jag? Kan fortfarande inte riktigt fatta att jag faktiskt stod där och delade med mig av min bok. Jag som inte ens berättade för människor förut. Det kändes alltid som en ouppnåbar dröm. Som att säga att man ska bli rockstjärna.

Förra veckan kommer jag alltid att minnas. Ett kärt minne. Ett avslut, vemodigt så som avslut alltid är. Nu har det blivit hög tid att se om det här manuset kan stå på egna ben, om något förlag vill ta sig an det.

Kommentera

