Bokbloggsjerka 16-19 maj: E-böcker och fysiska böcker

Veckans bokbloggjerka har två frågor:

För dig som läser e-böcker: brukar du köpa en fysisk bok av en e-bok som du har gillat?

För dig som inte läser e-böcker: kan du ge exempel på en bok som du t.ex. lånat på biblioteket, gillat och sedan köpt ett eget ex. av?

Jag väljer att svara på den första här, även om jag kanske inte direkt skulle påstå att jag läser e-böcker. Men jag antar att svaret funkar på båda frågorna i vilket fall som helst. För jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en fysiska bok om jag läst e-boken. Och samma om jag lånat en bok på biblioteket och tyckt om den, fast jag har inget exempel på när det har hänt. Men jag vill gärna äga de böcker jag läser, även de dåliga. Fast jag får erkänna att de olästa däremot ger mig dåligt samvete. Men bra böcker har jag gärna i min hylla. Och det finns flera böcker som jag tycker mycket om, som Wuthering Heights till exempel, som jag äger i flera olika utgåvor i fysiska exemplar bara för att jag tycker om utgåvorna och hur de ser ut.

7 comments on “Bokbloggsjerka 16-19 maj: E-böcker och fysiska böcker

  1. Skulle jag låna på biblioteket nu skulle det nog vara de böcker jag känner att jag inte behöver äga🙂 Annars köper jag hellre böckerna olästa

  2. Mia Eggimann skriver:

    Nej det har inte hänt än, men böcker i bokhyllan vill jag ha, fastän de är knökfulla redan nu.

  3. bokdamen skriver:

    Numera köper jag väldigt sällan böcker, men det har nog hänt att jag köpt några som jag lånat/läst.

  4. Monika skriver:

    Jag lånar nog egentligen bara böcker som jag tror att jag inte vill äga och detsamma gäller faktiskt e-böcker🙂

  5. Lena skriver:

    Jag skulle nog aldrig köpa en bok jag redan läst förutom vissa speciella författare där jag samlar på alla böcker de gett ut!!

  6. Jag gillar också ägandet av fysiska böcker. Gillar att ta i dem🙂.

  7. Freja skriver:

    Jag är oekonomisk på alla sätt när det gäller böcker. Jag läser inte e-böcker och jag lånar inte på bibblan… Jag gillar fysiska böcker. och jag vill ha dem kvar hos mig när jag läst dem…

Kommentera

