Repetitionen av Eleanor Catton

repetitionenFörhållandet mellan high school eleven Victoria och läraren mr Saladin avslöjas och tre skolor dras in i efterspelet av skandalen i Eleanor Cattons Repetitionen.  Det viskas bland tjejgrupperna och eleverna blir tvungna att delta i samtal med kuratorn för att diskutera det hela. Värst är det kanske för Victorias yngre syster Isolde som går kvar i skolan och måste möta allas reaktioner och spekulationer.

Vid en av skolorna, Dramainstitutet, får eleverna som vanligt i uppgift att sätta upp en pjäs. Helt utan inblandning från lärarnas håll. Det bestäms snabbt att pjäsen ska handla om skandalen och eleverna går in i de olika rollerna i dramat.

Repetitionen är en sådan där bok som jag går mer och mer in i desto längre in i boken jag kommer. Till en början var det lite svårt att få grepp om den. Det är många olika perspektiv och tidshopp. Så här efteråt är jag inte helt klar över kronologin, men det var ingenting som störde mig när jag läste boken, allt flöt på bra. Jag funderade mycket på över hur eleverna talade ibland och tänkte att så här pratar ju inte normala människor. Sedan insåg jag att man inte alltid kan avgöra när det är pjäsen som utspelas och när den verkliga berättelsen utspelas. För de blandas hela tiden och sanningen blir omöjlig att skilja från lögnen. Jag skulle nog behöva läsa om, nu när jag vet vad jag ska titta efter, om jag vill reda ut den här boken ordentligt.

För att vara en bok som lägger så stor fokus på de kvinnliga karaktärerna och den kvinnliga sexualiteten så är jag lite förvånad över att det är pojken Stanley som fastnade mest i mitt minne.

Hur som helst tyckte jag om Repetitionen, även om jag inte blev helt klok på den.

Kommentera

