Tematrio: Syskon

Det var ett tag sedan jag deltog i tematrion, så det är väl på tiden att det blir av igen. Och veckans trio kändes intressant. Vi ombeds nämligen att berätta om tre böcker som handlar om syskon.

1. Tio dagar efter krigsslutet körde min syster Laura av vägen på en bro. En av de bästa inledningarna på en bok någonsin, enligt mig. Den kommer från Margaret Atwoods Den blinde mördaren. Lauras syster Iris är berättaren som tänker tillbaka på sitt liv och publiceringen av Lauras bok, som heter Den blinde mördaren, och vilken uppståndelse det blev kring den. Men det visar sig att det finns mer sanning i boken än vad man kan först tro, och var det verkligen Laura som skrev den?

2. Tänkte direkt på tvillingarna Charles och Camilla från Donna Tarrts Den hemliga historien när jag läste om veckans trio. Deras hemlighetsfulla och incestuösa förhållande är svårt att glömma.

3. Syskonen Lannister från George R.R. Martins A Game of Thrones är väl inte att förglömma i denna trion. Även här av den incestuösa sorten mellan tvillingarna Jaime och Cersei som tycker alldeles för mycket om varandra men har ingen kärlek kvar till brodern Tyrion som är dvärg och dessutom orsakade deras moders död bara genom att födas.

11 comments on “Tematrio: Syskon

  1. yasuisora skriver:

    Idel bekanta författare! Atwood har jag läst andra böcker av – som jag tycker mycket om, men Den blinde mördaren står oläst i hyllan. Kanske dags att ge sig på den?
    Den hemliga historien har jag läst, har nyligen köpt Tartts andra böcker som står på min ”läsa-snart-lista”.
    A Game of Thrones har jag läst. Har läst till och med bok tre, måste läsa fyran och vidare snart – gillar verkligen de böckerna! Det finns många syskonrelationer att ta upp och diskutera i de böckerna! Syskonen Stark också, samt förstås Lannisters barn.

    • fiberglasodin skriver:

      Har också tagit mig igenom de tre första A game of thrones böckerna. Och ja, Stark syskonen glömde jag ju av att nämna!

      Är sugen på Donna Tarrts nyaste, har läst Den lille vännen också och tyckte mycket om den.

      • yasuisora skriver:

        Då ska jag nog ge mig på Den lille vännen först, så att jag läser hennes böcker i ordning.🙂

  2. Syskonen Lannister tog jag med, en spännande syskonrelation🙂 Gillade Den hemliga historien med. Atwood har jag på läslistan, men med en annan bok (The Handmaid’s Tale).

  3. Helena skriver:

    De två första har jag läst och tyckt mycket om – Game of Thrones har jag hittills bara sett på teve, men jag håller med om att syskonen Lannister är spännande!

  4. Anna skriver:

    Charles och Camilla var min första tanke också, då DHH är min absoluta favoritbok – men av någon anledning tog jag inte med dem. Förstår inte riktigt varför i efterhand, kanske för att jag tjatar så mycket om DHH annars😉

  5. Maria skriver:

    Visst är inledningen på Den blinde mördaren helt lysande. Bra böcker du valt!

  6. Sanna skriver:

    Blinde mördaren måste jag ge mig på igen, jag läste den alldeles för snabbt för ett par år sen och minns ingenting och tror inte jag fattade så mycket av den heller.

  7. C.R.M. Nilsson skriver:

    Inga böcker som jag har läst, här inte, men det är alla böcker som jag har tänkt att jag ska läsa någon gång🙂

  8. Lena skriver:

    Ja i Game of Thrones finns ju syskon. Har bara läst första delen ännu, men däremot sett två säsonger av tv-serien.

Kommentera

