Bokbloggsjerka 7-10 februari

Denna vecka i jerkan frågas det om Hur håller du reda på alla böcker som du har läst? Förlitar du dig helt på din blogg eller har du en backup plan att dela med dig av?

Eftersom jag funderar länge och väl över vad som egentligen menas med frågan så inser jag att jag inte alls har något system av något slag för att hålla reda på böcker jag läst. Jag förlitar mig helt på att jag kommer ihåg vad jag läst och inte läst. Och på att jag kan se dem uppradade i min bokhylla, för jag brukar köpa mer böcker än vad jag lånar, speciellt när det gäller skönlitteratur.

De flesta, men inte alla, hamnar så klart på bloggen. Men jag läser en hel del facklitteratur som aldrig kommer upp här. Antingen står dessa böcker i min bokhylla eller så åker de tillbaka till biblioteket.

Sedan använder jag ju mig av Goodreads, scannar in böckerna där. Men det är mest för att de ska dyka upp här i listan till höger så att folk som läser bloggen kan få en aning om vad som ska recenseras härnäst.

Men för min egen skull så är det bara mitt minne jag litar på. Än så länge har det inte hänt att jag råkat köpa en bok två gånger bara för att jag glömt av att jag läst den. Det händer att jag tar fram någon bok ur bokhyllan ibland och inte har en susning om vad den handlade om eller vad jag tyckte om den, bara för att det var längesedan jag läste den. Verkar den fortfarande bra när jag läser baksidestexten så läser jag helt enkelt om den. Någon mer avancerad backup plan än så behöver jag helt enkelt inte. För övrigt ser jag tydligt vilka böcker som blivit lästa och inte lästa i min bokhylla. För jag är den som viker bokryggen lite extra så att boken verkligen ska se läst ut. Finns inget tråkigare än böcker som ser olästa ut!

11 comments on “Bokbloggsjerka 7-10 februari

  1. Jag har ungefär samma sätt🙂 Minnet funkar långt🙂 Tror inte jag heller har råkat köpa en bok som jag redan har läst någon gång för att jag glömt det.

  2. Bra minne kommer man långt med.

  3. Mitt minne är inte världens bästa och ändå förlitar jag mig på det🙂. Nåja, jag skriver i bloggen också. Men skulle vilja så mycket mer.

  4. Mia Eggimann skriver:

    Ja bloggen räcker gott och väl, hade massa dokument och sådant men nej.
    Mia

  5. Zelly skriver:

    Älskar goodreads🙂

  6. Monika skriver:

    Jag har aldrig köpt en bok jag redan läst (i alla fall inte av misstag) däremot har jag köpt en bok jag redan hade oläst i hyllan🙂

  7. ladywindermere83 skriver:

    Jag gör precis som du, nästan! Minnet är min bästa vän. Dessutom håller jag med om att lästa böcker ska se lästa ut.🙂

  8. C.R.M. Nilsson skriver:

    Jag brukar förlita mig på mitt minne när det gäller att köpa böcker, men det har ju hänt att jag har råkat köpa en engelsk och en svensk version av samma bok ibland.

  9. Jag har hittills inte köpt två av samma, och med bloggen sedan snart två år sedan tror jag att den risken minimerats rejält, även om inte alla lästa böcker hamnar där🙂

  10. Freja skriver:

    Jag är hopplös på att komma ihåg vad jag läst. Händer ofta att jag köper en ny bok och efter några kapitel inser jag att jag redan läst den… Jag behöver hjälp för minnet. Jag kör excel, funderar på Book Collector och numer recenserar jag alla böcker jag läser på min blogg.

Kommentera

