The Well of Ascension

wellNär det kommer till den andra delen i trilogier brukar jag antingen älska dem eller tycka att de är helt onödiga. Tyvärr faller Brandon Sandersons andra del i Mistborn-serien, The Well of Ascension, i den senare kategorin.

Första delen i serien handlade om att bekämpa landets härskare, en gudalik varelse som kallades Lord Ruler. Kanske är det svårt att följa upp en bok med en sådan mäktig handling och hålla uppe tempot i berättelsen. The Well of Ascension handlar mer om politik än sin föregångare. Staden Luthadel håller på att återuppbyggas, och olika reformer införs. Men fiendestyrkor samlas utanför staden och ett slags dödläge inträder tidigt i boken där Vin och Elend och deras vänner försöker reda upp situationen på politisk väg.

Vad som bidrar mycket till att handlingen känns seg är Sandersons eviga återberättande av första boken och förklaringar och reflektioner om vad som hände. Det behövs inte. Jag vet vad som hände. Jag förstod vad som hände. Jag har ju faktiskt läst boken. Detta återberättande tillsammans med dödläget som staden, och handlingen, befinner sig i gör att mitt intresse sjunker snabbt och jag kämpar för att orka igenom de första 200 sidorna eller så.

Det blir även väldigt tydligt för mig att jag inte bryr mig tillräckligt om vissa karaktärer som varit med sedan första boken. När Vin misstänker att det finns en förrädare bland hennes vänner blir jag inte det minsta orolig. Jag kommer inte bli särskilt upprörd vem det än är av dem.

Boken blir bättre mot slutet. Det börjar röra sig framåt igen. Fast jag hade önskat att det var lite mer uppbyggnad till de stora händelserna på slutet, eller den stora händelsen. När det väl börjar hända saker händer det ganska snabbt.

Jag blev faktiskt förvånad när jag kollade in recensionerna av boken på Goodreads. Det var många som gav den fem stjärnor och verkade älska den. Jag älskade den inte. Men jag kommer antagligen läsa sista delen i trilogin också. Slutet i The Well of Ascension väckte trots allt förhoppningar om att den kan vara riktigt spännande och förhoppningsvis ha ett högre tempo.

Kommentera

