The Angel Maker

angelDoktor Victor Hoppe återvänder efter flera år till sitt barndomshem i Wolfsheim, en liten, avlägsen stad i Belgien. Med sig har han tre spädbarn, vilka tycks vara identiska och kan bara skiljas åt genom att doktorn har märkt dem med olikfärgade band. Att det är doktor Hoppe som är fadern till barnen är det ingen som ifrågasätter, för alla tre har samma morotsröda hår som doktorn själv och samma genetiska defekt, harläpp. Men folket i Wolfsheim undrar naturligtvis en hel del om barnen, som vem är modern egentligen? Och var är hon? Och varför har barnen namn efter ärkeänglarna? Som om inte alla dessa frågor var nog så finns det fortfarande folk i staden som kommer ihåg doktorns egen barndom som var allt annat än idyllisk.

Det är svårt att tala om Stefan Brijs The Angel Maker utan att avslöja för mycket. Boken är uppdelad i tre delar och under den första delen så sträckläser jag nästan. För det är svårt att lägga ner den. Man anar vad som ska hända, men är ändå inte riktigt säker på hur det hela ska utspela sig. Sedan börjar plötsligt andra delen som fokuserar på doktorns barndom och hans tidiga karriär som forskare. Och jag börjar få en helt annorlunda bild inte bara av doktorn, men också utav boken. Men som sagt, jag vill inte avslöja för mycket här.

Jag skulle inte kalla detta en skräckbok, men jag får lite Stephen King-känsla över den ibland med en avlägsen småstad och allt. Fast The Angel Maker drar lite åt det gotiska hållet tycker jag. Jag ser framför mig hur Victor Hoppe bor i ett kråkslottsliknande hus i den lilla belgiska staden och driver sin praktik därifrån. Viktor Frankenstein dyker också upp i mitt huvud flera gånger. Men framförallt så är The Angel Maker en bok som är läskig på ett upprörande och störande sätt. Så här efteråt är jag fortfarande kluven om jag ska tycka synd om doktorn eller avsky honom.

One comment on “The Angel Maker

  1. […] spetsknypplerskor i Salem och blommorna på omslaget påminner om ett spetsmönster. Gillar även The Angel Maker och Drömfakulteten, hur blommorna där liksom sticker ut ur bilden som om de inte riktigt hör […]

Kommentera

