Tematrio: Skrämmande läsning

Mycket rysligt denna vecka, vilket väl bara är att vänta sig när det snart är Halloween! I veckans tematrio ska det berättas om tre skrämmande bra texter!

1. Nummer ett måste bara bli The Wishing Game (Händelserna vid Kirkston Abbey i svensk översättning)av Patrick Redmond. Bara för att jag verkligen älskade den när jag läste den första gången någon gång i min tidiga tjugoårsålder. Boken utspelar sig på en pojkskola i England. Det hela börjar med en gammal man som börjar berätta för en nyfiken reporter om vad som egentligen hände på skolan, Kirkston Abbey, när han var elev där. I berättelsens fokus står Jonathon som inte har det så lätt, han mobbas av både lärare och de äldre eleverna. Men han blir vän med Richard, en pojke som ingen riktigt gillar. Det är när de två pojkarna får tag på en gammal ouija-bräda som hemskheterna börjar hända. Jonathons plågoandar får smaka på sin egen medicin, men Jonathon inser snart att priset för det är alldeles för högt och att han och Richard kommit i kontakt med något riktigt ondskefullt genom den gamla ouija-brädan.

2.Dark Matter – A ghost story av Michelle Paver. Riktigt läskig bok! Och väldigt bra, tyckte jag. Om en expedition till Antarktis. Om att vara ensam i mörkret. Som sagt, mycket läskig! Om jag inte misstar mig så heter boken Evig natt på svenska.

3.Jag måste ha med Stephen Kings Jurtjyrkogården (Pet Semetary) på denna listan. Älskade boken när jag gick i gymnasiet. En veterinär flyttar till en småstad med sin familj. Stadens barn har skapat en kyrkogård för sina älskade husdjur. Problemet är bara att den ligger över en indiansk begravningsplats och husdjuren kommer tillbaka.

 

8 comments on “Tematrio: Skrämmande läsning

  1. Får ändra min lista, älskade Händelserna vid Kirkston Abbey! Filmen Jurkyrkogården fick mig att bli rädd för familjens katt under några dagar… Lättskrämd🙂

  2. Maria skriver:

    Tre bra böcker! Jurtjyrkogården läste jag för massa år sen, skrämde vettet ur mig. Och ja, Pavers bok heter Evig natt på svenska. Jag tyckte den var riktigt otäck. Händelser vid Kirkston Abbey läste jag för några år sen, otäck historia. Synd att det finns så lite översatt av Redmond till svenska.

  3. Ugglanoboken skriver:

    Jurtjyrkogården är superläskig! Kommer ihåg att jag var vettskrämd när jag läste den för ganska längesedan nu…

  4. Monika skriver:

    Jurtjyrkogården är en vansinnigt otäck historia. Vi hade en liten begravningsplats för våra döda husdjur på tomten som gav en extra dimension till det hela🙂

  5. C.R.M. Nilsson skriver:

    The Wishing Game låter intressant🙂

    Jurtjyrkogården är verkligen läskig. Kommer ihåg att jag under någon semester hade packat ned den, Lida och ytterligare någon King som jag läste under den veckan. Inte en av mina bättre idéer, dessvärre.

  6. Klart att någon av King ska vara med på trio-listan. Tänkte inte på det, var så många som ville med😉

  7. Ewa K skriver:

    Jurtjyrkogården är absolut inget för mig. Det är helt klart!

Kommentera

