Ancient Light – John Banville

ancientlightBilly Gray was my best friend and I fell in love with his mother. Love may be too strong a word but I do not know a weaker one that will apply. All this happened half a century ago. I was fifteen and Mrs Gray was thirty-five.

Så börjar John Banvilles Ancient Light. Skådespelaren Alexander Cleave har förlorat sin dotter och hans fru verkar ha förvandlats till en formlös figur som glider runt i deras hus. Hans tankar börjar vandra till en sommar på 50-talet då han förälskade sig i sin bäste väns mamma och inledde ett förhållande med henne.

Det finns så mycket man skulle kunna analysera i Ancient Light att jag inte ens tänker försöka ge mig på det. Men det finns många trådar att plocka på här, och även om de alla är intressanta och välskrivna så vet jag inte om jag någonsin lyckas väva samman dem.

Boken skulle kunna jämföras med Nabokovs Lolita, fast här är det en kvinna som förför en pojke. Och så är det den unge Alexanders perspektiv vi får följa, hans första förälskelse och den besatthet och avundsjuka som väcks med den.

Jag tyckte om Ancient Light. Mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Fast jag får erkänna att jag var inställd på att den skulle vara seg, så jag kanske blev glatt överraskad. Allra mest tyckte jag om delarna som utspelas på 50-talet, nutidsdelarna känns lite onödiga ibland och när jag läser dem vill jag bara tillbaka till sommaren med Mrs Gray och få veta vad som egentligen hände med deras förbjudna romans.

One comment on “Ancient Light – John Banville

  1. C.R.M. Nilsson skriver:

    Det låter som en väldigt lovande bok🙂 Borde nog kolla lite närmre på den.

Kommentera

