Bokbloggsjerka: Reseinspiration

jerka11Kan du dela med dig av några boktitlar/författare som får en att vilja resa? är veckans jerkafråga.

Mitt spontana svar är att de flesta fantasyböcker jag läser får mig att vilja resa. Just nu är det Brandon Sandersons Mistborn serie som får mig att vilja se landet Final Empire. Trots att det verkar vara ett ganska hemskt ställe som är täckt av aska.

C.S. Lewis böcker om landet Narnia fick mig alltid att vilja resa till Narnia. Visade sig dock vara ganska klurigt.

Neverwhere av Neil Gainman var en annan bok som fick mig att leta efter mystiska världar var ingång borde finnas någonstans i vår egen värld. Letar fortfarande. Typ. Eller jo, faktiskt!

Men hm, om jag nu ska komma med någon bok som fått mig att vilja resa till en verklig plats så får jag nog kasta in Alex Garlands The Beach här. Även om själva ön där stranden finns är något av ett mysterium och jag inte alls känner för att simma i några hajrika hav för att ta mig någonstans överhuvudtaget. Men ändå en plats jag skulle vilja befinna mig på ibland.

När jag var yngre – gymnasieåldern – var jag väldigt fascinerad av och lockad att åka till Irland. Och jag läste allt av Roddy Doyle (The Commitments, The Snapper, Paddy Clarke Hahahah etc). Så han får vara med i denna jerkan också.

10 comments on “Bokbloggsjerka: Reseinspiration

  1. Carro skriver:

    Hm, inte läst någon utav titlarna men det kanske jag borde då😉

  2. Monika skriver:

    Roddy Doyle fick mig att bli nyfiken på Irland också🙂

  3. 23 minuter skriver:

    Narnia hade jag också velat besöka… synd bara att den där garderoben inte går att köpa😉

  4. Neil Gaimans Coraline fick mig att fantisera om vad som finns på andra sidan av många dörrar;) Men Narnia lockar mer.

  5. nathaliesjogren skriver:

    Jag har endast läst The Commitments, just för att jag gillar Irland.🙂

  6. Ja tänk om man kunde åka till Narnia🙂

  7. Ewa Klingberg skriver:

    Narnia och också varit mitt resmål. Synd att det inte går att uppfylla.

  8. kajsalisasblogg skriver:

    Narnia, är det inte något gammalt klädskåp man skall gå in i om jag minns rätt. Kolla antikaffärerna🙂

  9. C.R.M. Nilsson skriver:

    Oooh, Narnia! Jag vill definitivt resa dit😀

    Irland vore också trevligt att resa till. Det verkar så otroligt vackert🙂

  10. bloggbohemen skriver:

    Narnia – klart man ville resa dit! Samma med Underlandet och få möte The mad Hatter.

Kommentera

