Man in the dark – Paul Auster

austerPaul Auster är en sån där författare som jag gått och tänkt att jag ska läsa hur länge som helst. Redan i gymnasiet (tänk sent 90-tal) gick jag och sneglade på New York-triologin där den stod i skolbibliotekets hylla. Men av någon anledning blev det aldrig av att jag läste något av honom. Förrän nu.

Förra veckan var jag som många andra uppe med tuppen och begav mig ner till bokrean. Och där hittade jag den, Paul Austers Man in the dark (fast jag hade egentligen ställt mig in på att köpa Sunset Park, men men).

Man in the dark handlar om berättelserna i en mans liv. Berättelsen om hans liv, om hans fru, berättelserna han tar till när han inte kan sova, berättelserna han och barnbarnet flyr in i för att fly undan verkligheten, berättelserna man hittar på när de sanna historierna är för hemska. Som den om hur dotterdotterns pojkvän blev mördad.

Jag blev förvånad hur bra boken flöt på och hur lättläst den var. Flera historier flätas samman men det blir aldrig förvirrande eller komplicerat. Jag ser fram emot att ta mig an fler Auster böcker framöver.

Boken kostar förövrigt 19 kr på adlibris just nu om någon är sugen.

2 comments on “Man in the dark – Paul Auster

  1. Bokslott skriver:

    Jag läste den här boken för några år sedan, och gillade den verkligen🙂
    Är du intresserad av mer Paul Auster så skulle jag verkligen rekommendera The Book of Illusions! Den är i min åsikt ännu bättre än Man in the Dark🙂

Kommentera

