Bokbloggsjerka: Önskegenre

Axlarna värker efter att ha kånkat hem tunga bokkassar från rean och ögonen blöder efter att ha lusläst online bokhandlarnas websidor i jakten på rea-fynd. Så till helgen blir det till att ligga i soffan och läsa. Men inte förrän jag tagit mig an veckans bokbloggsjerka.

Frågan lyder  Vilken genre önskar du att du kunde läsa men som du bara inte kan stå ut med?

Och det finns väl inte direkt någon sådan genre, om jag ska vara ärlig. Jag känner nog snarare att jag aldrig hinner lägga tillräckligt med tid på min favoritgenre – fantasy – för jag hittar alltid böcker i andra genrer som jag också vill läsa.

Men jag säger väl klassiker, fast det kanske inte är helt rätt att bunta ihop dem till en enda genre. Önskan är väl att man hade läst varenda klassiker där ute från Odysséen till … ja vad som nu kan vara den sista klassikern där ute. Tyvärr så är många av dem ganska sega eller näst intill omöjliga att förstå sig på, så jag hade väl önskat att jag bara kunde ta in dem på ett annat sätt. Men det varierar så klart från bok till bok. Finns ju jättebra klassiker också, inte bara den krångliga och svårtsmälta tegelstenen.

Dokumentära böcker antar jag att jag skulle vilja läsa mer av också. Men tycker att det kan vara svårt att hitta bra sådana som inte har någon dold agenda. Men hade man fått tag på de rätta böckerna så tänker jag mig att de skulle kunna vidga allmänbildningen en hel del. Fast det är nog så att jag tycker alldeles för mycket om att försvinna in i någon annan värld för att riktigt gilla det där.

Och nu börjar jag tänka på vardagsrealism bara för det. Också en typ av böcker som jag inte tycker är så himla kul att läsa. Men det brukar vara de böckerna som alla går och pratar om sedan, så jag önskar att jag kunde läsa dem så att jag kunde hänga med i det snacket, antar jag.

8 comments on “Bokbloggsjerka: Önskegenre

  1. Carro skriver:

    Böcker som tenderar att bli ”snackisar” brukar jag försöka läsa även om jag inte gillar dem jättemycket just för att kunna hänga med i argument och påståenden och liknande. Typexempel femtio nyanser..🙂

  2. Lena skriver:

    Dokumentära böcker är jag väldigt dålig på att läsa.

  3. Monika skriver:

    När en bok blir en snackis så brukar jag reagera tvärtom, då vill jag inte läsa. I alla fall inte så länge som det snackas om den🙂

  4. kajsalisasblogg skriver:

    Läser mycket mer dokumentärt än romaner faktiskt. Faktaböcker bör ju givetvis spegla ens eget intresse, efter ett tag får man näsa för det.
    Kul att du nämnde bokrean, så någon mer än jag hittat dit, tycker det varit alldeles för tyst om den. köpte både fakta och skönlitteratur den här gången.

  5. C.R.M. Nilsson skriver:

    Jo, en del klassiker önskar jag verkligen att jag mäktade med.

  6. Lottens Bokblogg skriver:

    Klassiker läste jag många i gymnasieåldern, men nu har jag inte riktigt intresset. Men ibland skulle jag vilja…

  7. bloggbohemen skriver:

    Klassiker är svårt. Det är verkligen inte alla som lockar till läsning och det kan bero på många olika saker, men språket kan vara rätt segt tycker jag.

  8. Ewa Klingberg skriver:

    Har upptäckt att det för min del är lättare att välja ”det där lite motigare” som ljudbok. Brukar funka bra som sällskap när jag måste köra långa sträckor ensam.

Kommentera

