Tematrio: Överraskningar

I veckans tematrio är temat överraskningar. Berätta om tre böcker som visade sig inte överensstämma med dina förväntningar, är uppgiften.

1. Den första boken jag tänkte på direkt när jag läste frågan var Donna Tartts Den lille vännen. Det hela börjar med att lille Robin hittas död i familjens trädgård på morsdag. Harriet, som var nyfödd när hennes broder mördades, bestämmer sig tolv år senare för att försöka få reda på vad som egentligen hände med Robin. Vad jag förväntade mig när jag satte igång med Den lille vännen var att jag någon gång skulle få veta vad som egentligen hände med Robin, men icke. Och första gången jag försökte mig på boken fann jag det riktigt frustrerande att aldrig komma närmare gåtans lösning. Men så mycket senare fick jag veta att man faktiskt aldrig får reda på vad som hände med Robin, och då försökte jag ta mig igenom boken, hela denna gången. Och jag läste den på ett helt annat sätt, tyckte inte alls att den var seg längre som jag tidigare tyckt. Numera är detta en av mina favoritböcker, och det är bara för att jag tycker så mycket om Harriet, men hennes historia kunde jag aldrig riktigt uppskatta när jag var inställd på att berättelsen skulle handla om Robin.

2. Månsystrar av Brunonia Barry. Towner Whitney härstammar från en lång rad kvinnor som begåvats med förmågan att spå i spetsmönster. När hennes styvmor försvinner återvänder hon för första gången på femton år till sin hemstad Salem, New England. Överraskingen i denna boken är vändningen mot slutet av berättelsen då vi ser Towner och den historia hon berättat för oss i ett helt nytt ljus.

3. The other hand av Chris Cleave. Efter att ha lockats av baksides texten. Once you’ve read it, you’ll want to tell your friends about it. When you do, please don’t tell them what happens either. The magic is in how it unfolds. Överraskningen här var väl att jag aldrig hittade det där speciella i boken, det som man inte fick berätta om, utan undrar fortfarande exakt var det var jag egentligen inte fick berätta om. Jag förväntade mig mer helt enkelt.

9 comments on “Tematrio: Överraskningar

  1. Mia Eggimann skriver:

    Bra tips där, jag har en annan bok av Donna Tartt, men kommer inte ihåg vad den heter.
    Ha en skön måndag

  2. Monika skriver:

    Donna Tartt har jag fortfarande inte läst något av. Får nog ta och åtgärda det.

  3. [Anna] skriver:

    Oj jag har inte hört talas om någon av dina 3!

  4. C.R.M. Nilsson skriver:

    Donna Tartt har jag tänkt att jag ska läsa någon gång🙂

  5. Lena skriver:

    Har inte läst någon av dina tips!

  6. Sara Pepparkaka skriver:

    Jag läste bara ”Den hemliga historien” av Donna Tartt, vågade mig aldrig på ”Den lille vännen” när jag hörde att den inte alls var som ”Den hemliga historien”. Kanske tiden nu är mogen, och utrustad med din information borde jag kunna ställa in mig på rätt våglängd. Har hon förresten skrivit mer böcker än de där två?

    • fiberglasodin skriver:

      Tyvärr verkar hon vara en sån där författare som ger ut en bok var tionde år eller nåt :s Så vitt jag vet så har hon bara skrivit dessa två.

      Men tycker helt klart att du ska ge dig på Den lille vännen, även om den inte alls är som Den hemliga historien så tyckte jag att den var riktigt bra, gillade som sagt verkligen Harriet.

  7. Maria skriver:

    Läste Den lille vännen för några år sedan och gillade den verkligen. Men det var lite irriterande att inte få veta med som hände med brodern.

Kommentera

