De utvalda: Tankeläsaren

utvaldaI De sju kungadömena finns det personer som föds med särskilda gåvor, särlingar, kallas de. Katsa är en av dessa särlingar. Hon är också kungens systerdotter. Hennes gåva är en ofattbar styrka och färdighet i stridskonsterna. Och detta har hennes morbror utnyttjat sedan hon var liten. I hans namn har hon hotat, torterat och dödat.

Men utan kungens vetskap har hon även grundat Rådet, en sammanslutning som hjälper folk i nöd när kungen inte bryr sig om dem.

En dag på ett av dessa uppdrag träffar Katsa en märklig ung man som också är särling och hennes liv börjar sakta förändras och händelser hon inte kan stoppa sätts igång.

Jag tyckte om Kristin Cashores Tankeläsaren, första delen i serien De utvalda. Jag kanske inte blev helt betagen av den, men den var ok läsning. Det fanns några saker jag irriterade mig lite på, men valde att bortse från. Som att Katsas gåva gör henne i stort sett oslagbar. Hon verkar vara den starkaste personen i landet, och hon kan ta sig an hela vaktstyrkor utan så mycket som en skråma. För det är hennes gåva. Personligen tycker jag att det är lite trist med fantasy när karaktärerna har magi eller något liknande som gör dem helt oövervinnliga. För det mesta behöver detta balanseras ut med restriktioner och konsekvenser för att använda magi (eller här, gåvorna), men det gör det inte här. Det får berättelsen att kännas lite som en superhjälte-berättelse som utspelar sig i fantasy miljö.

Jag har även alltid varit en av de personer som beklagar mig över att namn etc översätts till svenska i fantasy. Men i Tankeläsaren så blir det väldigt tydligt att originalspråket är engelska när namnen inte har översatts, som till exempel Randa City, vilket bara känns helt fel. Karaktären Bitterblue önskar jag också att de översatt namnet på, det bara skriker engelska om det, och det förstör stämningen av att se det i boken, rycker mig ur fantasyvärlden.  Sedan finns det lite uttryck i boken jag önskar hade översatts annorlunda, som ”registrerades i hennes ögon”, låter alldeles för modernt för en fantasyberättelse i medeltida miljö.

Men som sagt, jag gillade trots allt boken. Den finns även i en vuxenutgåva, inbunden och med ett ”vuxnare” omslag än ungdomsutgåvan. Men ärligt talat känns boken mest som en ungdomsbok. Fantasy är väl en sån där genre som ofta hamnar mellan ungdom- och vuxenlitteratur. Men handlingen här är enkel och okomplicerad, vilket för mig får den att kännas mer ungdom än vuxen.

Kommer antagligen fortsätta läsa serien, men väntar på pocketutgåvan. Förväntar mig lite att det blir en samling fantasysuperhjältar till slut som tar sig an ondskan.

One comment on “De utvalda: Tankeläsaren

  1. […] dotter är andra delen (fristående) i Kristin Cashores serie De utvalda. Första delen,  Tankeläsaren, tyckte jag var helt ok. Men jag har i stort sett samma saker att klaga på i Monstrets dotter. Och […]

Kommentera

