Tematrio: Vinter

Kylan biter tag både inne och ute dessa dagar. Så då passar det bra med en tematrio där vi ska berätta om tre böcker som utspelar sig under vinter.

1. Okej, alldeles för uppenbart, men det första jag tänkte på när jag såg vad tematrion handlade om denna veckan var: ”Winter is coming!”. Så mitt första svar blir Game of Thrones av George R.R. Martin. Tegelstensfantasy. Boken byter perspektiv i varje kapitel, och vi får på så sätt följa ett flertal karaktärer på både sidor i kampen om Järntronen. Ok, så de böckerna i serien jag har läst (1-3) har väl kanske inte riktigt utspelat sig under vinter. Men för de som inte vet, så i Martins land kan årstiderna vara i flera år. Och efter flera år av milt väder är vintern nu på väg, och det låter som att det kommer bli en riktigt lång vinter. Andra säsongen börjar förövrigt på 1:an ikväll.

2. Snowdrops av A.D. Miller. En engelsman flyttar till Moskva för jobbets skull och för att fly sitt gamla liv. Snowdrops är vad de döda kroppar som kommer fram i töväder kallas.

3. Dark Matter – a ghost story av Michelle Paver. Året är 1937 och den arbetslöse Jack får chansen att bege sig på en expedition till Arktis. Klassisk skräck i ett fruset, ödsligt landskap.

5 comments on “Tematrio: Vinter

  1. Lena skriver:

    Game of Thrones har jag de tre första böckerna i bokhyllan. Skall försöka börja på serien under året.

  2. Vi har ett gemensamt val i denna trio…:)

  3. Monika skriver:

    Dark matter (Evig natt) har jag med i min lista också. Game of thrones har jag inte börjat läsa än, men första boken finns här redan.

  4. C.R.M. Nilsson skriver:

    Blir riktigt nyfiken på Dark Matter och Snowdrops🙂 Tack för tipsen!

  5. Dark Matter låter riktigt bra😀

Kommentera

