Bokbloggsjerka – Okänd författare

Så var det dags att komma igång med jerkorna igen, efter ett långt uppehåll från min sida. All min tid verkar gå åt till mitt eget skrivande dessa dagar!

Annika ställer frågan: Om du ser en bok av en författare som du aldrig har hört talas om tidigare, vad är det som gör att du bestämmer dig för att läsa den?

Ärligt talat så tittar jag väldigt väldigt lite på vem som har skrivit boken. De flesta böcker jag köper är av författare jag aldrig hört talas om. Det kan vara en mängd saker som får mig att ta upp boken och titta på den, omslag, titel t ex. Men själva beslutet att läsa den brukar komma av att det är något i baksidestexten som fångar mitt intresse. Så helt klart bokens handling som får mig att bestämma mig för att läsa den. Jag är nog snarare en sådan som undviker författare jag hört talas om, för jag har för många förutfattade meningar.

19 comments on “Bokbloggsjerka – Okänd författare

  1. Ja baksidetexten är det för mig också som får fram det sista beslutet om man ska läsa eller inte🙂

    • fiberglasodin skriver:

      Ja, tyvärr så kan man ju bli ”lurad” eller få fel uppfattning av dem också, men brukar ändå funka bra för att få en uppfattning om vad boken handlar om. Blir jag osäker på om boken verkar läsvärd eller ej brukar jag försöka hitta någon bloggrecension också, för att vara på den säkra sidan. Men det är ju inte alltid man har tid med det, om man står ute i affären.

  2. Carro skriver:

    Jag har också många okända författare i min bokhylla, flertalet står fortfarande olästa dock.. Sedan finns det de författarna som jag köper böcker av utan att knappt se till vad de innehåller bara för att det är just den författaren.

    • fiberglasodin skriver:

      Tror faktiskt inte att jag har så många böcker av författare som jag köpt bara för att just den personen skrivit boken. Överhuvudtaget är det ganska sällan jag läser mer än en bok av samma författare (om det inte är en serie), men några finns det väl.

  3. bokbrus skriver:

    Ibland chansar jag bara. Ibland blir det bra ibland mindre bra😀

  4. Lottens Bokblogg skriver:

    Jag har nog med åren hittat så många favoritförfattare att jag läser färre nya nu. Eller i alla fall innan jag började blogga

    • fiberglasodin skriver:

      Jag har haft en del favoritförfattare genom åren, problemet har väl varit att de ofta inte varit särskilt produktiva och det har varit långt mellan böckerna. Eller så har jag aldrig gillat de andra böckerna lika mycket som jag gillade den första boken. Detta har väldigt mycket varit fallet med Margaret Atwood, som skrivit min favoritbok, men jag har aldrig riktigt tyckt att de andra böckerna var lika bra, så därför har jag alltid blivit besviken.

  5. Sara Pepparkaka skriver:

    Jag tycker att jag sällan ser helt nya författare nuförtiden- så intressant att du hittar okända författare!

  6. Linnea/Bokblomma skriver:

    Kul att höra om hur andra väljer böcker! Själv läser jag nästan aldrig något ”okänt”. Jag tycker mig inte ha tid att chansa, utan vill helst läsa något som jag redan på förhand har fått indikationer på att jag kommer att gilla..

  7. Monika skriver:

    Jag tycker nog att det börjar bli svårt att hitta helt okända författare nu, men jag försöker för jag vill ju hitta nya favoriter🙂

  8. Lena skriver:

    Väldigt många författare idag känner man till!

  9. ladywindermere83 skriver:

    Intressant svar. Borde kanske testa just den inställningen nästa gång jag är på bokjakt.

  10. Temumriken skriver:

    Intressant, själv är jag precis tvärtom. Oftast när jag väljer en bok på måfå blir jag besviken, det finns så många dåliga böcker och jag vill ha hjälp med att hitta pärlorna. Därför är bokbloggar så bra.

  11. C.R.M. Nilsson skriver:

    Jo, baksidetexten är oerhört viktig för att sälja in boken hos mig.

  12. Mia Hansén skriver:

    Åh, va fint att inte bry sig om författare, då hittar du säkert många guldkorn. Blir en prenumeration, för med den motivationen blir jag nyfiken på vad du läser och vill bli tipsad😉

Kommentera

