Tematrio – Kroppsdelar

Veckans tematrio handlar om kroppsdelar. Och här är vad jag hittade i bokhyllan med sådana.

Servant of the bones av Anne Rice. Räknas ben/skelett som kroppsdel? Ja, här gör det det i alla fall. Första Rice boken jag läste för länge länge sedan. Handlar om Azriel som plockas från dödens rand i Babylon av onda besvärjerskor. De förvandlar honom till en ande och tvingar honom att lyda deras minsta befallning genom tiderna. Till slut hamnar han i 1900-talets New York. Men Azriel gör uppror mot sina skapare.

Nu när jag sitter här och skriver om boken inser jag att jag minns väldigt lite av den, men tyckte att den var väldigt väldigt bra. Så det blir till att läsa om snarast!

The Other Hand av Chris Cleave. Den mest irriterande baksidestext någonsin har denna bok. Handlar om två kvinnor vars liv kolliderar och ett fruktansvärt val måste göras, vad som händer sedan, får man inte lov att avslöja. Enligt bokens baksida åtminstone. Följ länken till mitt tidigare inlägg om boken om du vill veta mer.

Kattöga av Margaret Atwood. Denna bok har stått oläst i min bokhylla ett tag nu. Men det är dags att ta tag i den snart! Baksidan berättar om en femtioåriga kvinna i Kanada som ser tillbaka på sitt liv och varför hon en gång flydde från sin hemstad, Toronto. Konstnärsskap och mognad och ondska, sägs boken handla om. Har inte hittat någon Atwood bok jag älskat lika mycket som Den blinde mördaren, men sätter mina förhoppningar till denna bok.

 

8 comments on “Tematrio – Kroppsdelar

  1. Lena skriver:

    Hade inte läst någon av dessa!

  2. C.R.M. Nilsson skriver:

    Jag älskar, älskar, älskar Servant of the Bones! Den slåss tillsammans med Cry to Heaven för att vara min favorit bland hennes böcker😀

    • fiberglasodin skriver:

      Då får jag kolla in Cry to Heaven för den har jag inte läst, och jag blev verkligen jättesugen på lite Anne Rice efter att jag drog fram Servant of the Bones ur bokhyllan.

  3. Josefin skriver:

    Va, heter Little Bee ”The other hand” i original? Hade inte en aning! En mycket bra bok om du frågar mig, har dock inte läst baksidestexten🙂

    • fiberglasodin skriver:

      Ärligt talat har jag ingen aning om längre om det är The Other Hand som heter Little Bee på svenska eller om det är två olika böcker. Men fick för mig att det var så för en av kvinnorna i The Other Hand heter Little Bee. Men hon kanske förekommer i alla hans böcker. Som sagt, har inte fått det riktigt klart för mig.

  4. bloggbohemen skriver:

    Kattöga tycker jag verkar vara en intressant bok.

  5. Jag gillar verkligen titeln på Anne Rices bok!

  6. Maria skriver:

    Kattöga har jag läst ett par gånger. Den tyckte jag väldigt mycket om. Överhuvudtaget har jag gillat det av Atwood som jag läst.

Kommentera

