Tematrio – Tjocka släkten

I veckans tematrio är det släkt som gäller i boktitlarna. Inte helt lätt, märkte jag ganska snart. Men lyckades få till tre (på sätt och vis).

1. Månsystrar av Brunonia Barry. Towner Whitey härstammar från en lång rad kvinnor från Salem, New England, som alla har förmågan att spå i spetsmönster. Men för Towner har denna förmåga mest varit en förbannelse. Femton år har gått sedan hon lämnade Salem, men när hennes tvillingsyster försvinner och sedan hittas död tvingas hon återvända och ta itu med det förflutna.

Hur kan man motstå böcker om kvinnor från Salem? Jag gillade boken i alla fall när jag läste den för något år sedan.

2. Älskade syster av Joyce Carol Oates. Oates litterära fantasi om mordet på den unga skönhetsmissen JonBenét Ramsay, som här fått namnet Bliss Rampike och är en skridskoprinsessa. Berättaren i boken är Bliss bror Skyler som tio år efter mordet på sin syster börjar skriva om det för att reda ut sina minnen och tankar.

Vissa böcker har jag svårt för att läsa när jag vet hur det kommer att gå. Detta var en av dem. Boken är upplagd så att man får känslan av att läsa Skylers anteckningar, gamla dagböcker, brev etc. Skyler gör även fotnoter i sina anteckningar, vilket jag tyckte var ganska jobbigt, även om jag förstår poängen med dem. Tyckte mest att boken var onödigt lång.

3. Nattens barn av Traci Lords. Ok, barn kanske är på gränsen till att fuska här, men hade verkligen inget annat i bokhyllan som hade med släkt att göra. Boken är Traci Lords självbiografi. Den handlar om hur hon som tonåriga Nora Kuzma kom till Kalifornien efter en uppväxt med sexuella övergrepp och likgiltiga föräldrar och blev porrstjärnan Traci Lords och hur hon sedan gick vidare till att bli en vanlig skådespelare och skivartist.

Var ett bra tag sedan jag läste denna boken nu, men jag kommer ihåg att jag tyckte att det var riktigt bra.

One comment on “Tematrio – Tjocka släkten

  1. bloggbohemen skriver:

    Nattens barn läste jag för några år sedan, men de andra två känner jag inte till.

Kommentera

