Bokbloggsjerka: Facklitteratur

Jag har varit lite dålig på att delta i jerkor och tematrios på senaste tiden. Dels för att jag haft ett ganska fullpackat schema och inte orkat skriva så mycket mer än vad skolan kräver, och dels för att det har varit ganska kluriga jerkor och tematrios och jag har tänkt att jag ska fundera lite först, men sen har det aldrig blivit av att jag skriver något.

Men denna veckan frågar Annika om vi läser facklitteratur, och ja, det gör jag.

Mycket facklitteratur för skolans skull så klart. Men det är även sån som jag skulle kunna tänka mig att läsa, och faktiskt också läser, utanför skolan.Förra terminen läste jag Förlagskunskap och då blev det mycket facklitteratur om bokbranschen. Något som fortfarande intresserar mig och jag håller ögonen öppna efter intressanta böcker inom ämnet.

Nu för tiden blir det mycket skrivarböcker för Författarskolans del. Också något som jag finner intressant och användbart annars. Fast jag har läst ett antal skrivarböcker vid det här laget och börjar känna att jag borde nog lägga ner dem och sätta igång med mitt egna skrivande istället. Eller ja, det har jag ju redan gjort, men kanske åtminstone inte lägga tid på att läsa mer skrivarböcker när jag lika gärna kan sitta och skriva.

Händer även att jag läser annan facklitteratur. Lite olika vad de kan handla om, men de brukar på något sätt vara relevanta för mitt egna skrivande. Just nu är jag grymt sugen på Trädets tid av Christel Kvant. Bläddrat lite i boken och den ser fantastiskt fin ut. Och trädinformation och inspiration behöver jag alltid.

5 comments on “Bokbloggsjerka: Facklitteratur

  1. Monika skriver:

    För mig blir det inte speciellt mycket facklitteratur.

  2. Sara Pepparkaka skriver:

    Många läser tydligen böcker om att skriva. Säkert får man bra tips och idéer därifrån.

  3. C.R.M. Nilsson skriver:

    Jag läser faktiskt min första bok om att skriva just nu – 3 enkla regler finns inte – men är lite sugen på att läsa fler. Egentligen vill jag läsa hur-man-redigerar-böcker eftersom det är det jag har svårast med.

  4. Har också läst en hel del böcker om att skriva. Tycker att de varierar i kvalité och ofta talar emot varandra. Stephen Kings bok i ämnet tillhör en av favoriterna.

  5. Jag läste en del om att skriva när jag pluggade Kreativt skrivande🙂

Kommentera

