Bokbloggsjerka 21-24 september

I denna veckas bokbloggsjerka ber Annika oss att berätta om en bok (eller flera) som du har fått, lånat, köpt, etc. den här veckan.

Passar mig utmärkt då jag fick ett paket från adlibris tidigare i veckan. Som vanligt när jag beställer från adlibris kan jag inte bara beställa en bok, jag måste liksom utnyttja tillfället och köpa flera. Kan inte ens skylla på att det är för fraktens skull eftersom jag alltid checkar frifrakt rutan. Detta inhandlandet skyllde jag istället på att jag behövde beställa en bok till skolan. Nämligen Natalie Goldbergs Writing Down the Bones – Freeing the writer within. En bok om skrivandets ädla konst. Har inte tagit mig an den ännu, men får erkänna att flumflaggan sköt upp när jag läste på baksidan om hur zen meditation och skrivandet som andlig utövning blandas här. Å andra sidan förklarade baksidan även att Goldberg säger att ”The secret of creativity is to subtract rules for writing, not add them. Låter ju lite som min grej trots allt.

Men boken som egentligen satte fyr på min lilla shoppinggnista var Susanna Lundins bok Hindenburg, vilken det kommer ett blogginlägg om snart eftersom jag nästan läst ut den. Fragmentarisk bok med vacker form, både inuti och utanpå.

Den tredje boken plockade jag från min Önskelista (en funktion hos adlibris). Det brukar slinka ner böcker från den vid varje inköp. Denna gången var det Gillian Flynns Dark Places som jag blev sugen på efter att jag läst om den på en blogg för ett tag sen (tror det handlade om vilka böcker man mest såg fram emot). Baksidans tagline lyder: Libby Day was seven years old when her family was massacred – she and her brother Ben were the only survivors. And it was her evidence that put Ben in jail for life. Ser fram emot att läsa denna. Känns som en spännande bok och jag ser fram emot lite spänning!

11 comments on “Bokbloggsjerka 21-24 september

  1. Sara Pepparkaka skriver:

    ”Dark places” har jag läst, men inte de två andra.

  2. Monika skriver:

    Flynns bok tänker jag skaffa när den kommer på svenska🙂

  3. Lena skriver:

    Inget som jag känner till….men kommer säkert att kolla upp dem lite mer!

  4. Hoppas du skriver om ”Writing down the bones”.

  5. Henrik Johansson skriver:

    Måste erkänna att jag hade svårt för Goldberg. För flummig för min smak tror jag.

  6. Läste på lite om Hidenburg nu, kan nog vara något för mig! Ska bli intressant att läsa lite mer om vad du tyckte om den sen.

  7. C.R.M. Nilsson skriver:

    Dark Places har jag också på min TBR-lista🙂 Tror att både Bera och Annika tipsade om den för ett tag sedan under jerkan.

  8. Dark places lät väldigt spännande!

  9. Chriss skriver:

    Haha, känner igen det där med att inte kunna beställa bara en bok … jag brukade alltid beställa en billig mangabok till, men har inte riktigt råd med det längre…

    Hindenburg är jag också sugen på, den var riktigt snygg!

  10. bokdivisionen skriver:

    Jag gillar handböcker och vill läsa Kings Skriva-bok. Jag har dock någon amerikansk variant om hur man ska bli mer kreativ och den är flummig ungefär som du beskriver här ovan. Det är väl främst konkreta tips man är ute efter och inte tips på hur man finner inre frid eller gud.🙂

  11. Vilken trevlig blogg, hittade hit via jerkan.

Kommentera

